Firma Skawa, polski producent słodyczy, wprowadziła na opakowania produktów kod QR. Nowe kody otwierają marce Skawa drogę do lepszej komunikacji z konsumentami i odpowiadają na globalne trendy w handlu.
Słodki debiut kodów QR
W odpowiedzi na rosnące oczekiwania klientów i sieci handlowych firma wdrożyła na kilku produktach ze swojej oferty kody nowej generacji – QR z globalnym standardem GS1 Digital Link, stając się jednym z prekursorów tego typu rozwiązań w swojej kategorii produktowej.
Nowoczesne kody QR w programie pilotażowym pojawiły się na wybranych słodyczach Skawy. Po zakończeniu pilotażu, producent systematycznie dokonuje zmian, dzięki czemu kody QR znajdują się już na 20 % opakowań jednostkowych słodyczy pod marką Skawa. Umieszczony na opakowaniu kod przekierowuje konsumentów na stronę ze szczegółowymi informacjami o produkcie jak skład czy wartości odżywcze, a dodatkowo zawiera numer GTIN (unikatowy numer produktu), dzięki czemu może być zeskanowany na kasie w procesie sprzedaży. Tym samym Skawa dołącza do firm, które odpowiadają na światowy trend polegający na zastępowaniu tradycyjnych kodów kreskowych nowoczesnymi kodami QR.
Firma zamierza wprowadzić kody QR na wszystkich produktach – zarówno eksportowych, jak i krajowych, m.in. drażach, wafelkach czy pierniczkach. Planuje także umieścić w kodach takie informacje jak numer partii, data przydatności do spożycia czy unikalne identyfikatory, co umożliwi bardziej precyzyjne śledzenie i raportowanie w całym łańcuchu dostaw.
Odpowiedź na globalne trendy
Po 50 latach tradycyjne kody kreskowe (1D) ustępują miejsca nowoczesnym kodom dwuwymiarowym (2D) jak QR. Nowe kody potrafią pomieścić znacznie więcej informacji niż tradycyjne kody kreskowe, a także łatwo łączą się z internetem. Wystarczy smartfon, aby sprawdzić skład produktu, alergeny, datę ważności, zasady recyklingu czy nawet przepisy kulinarne. Zachowują również główną funkcjonalność kodów kreskowych czyli możliwość odczytu na kasie sklepowej.
Kody QR od GS1 odpowiadają na potrzeby współczesnych konsumentów – świadomych, wymagających i coraz częściej sięgających po telefon podczas zakupów. Na nowych kodach zyskują również producenci i sprzedawcy – mogą w skuteczny sposób zarządzać łańcuchem dostaw, lepiej kontrolować zapasy i dane sprzedażowe.
oprac.: K. Walkowiak