Pokolenie Z, osoby urodzone mniej więcej między połową lat 90. a początkiem 2010 roku, staje się coraz bardziej znaczącą grupą demograficzną również w odniesieniu do rynku franczyzy. Jej preferencje i wartości kształtują możliwości rozwoju współczesnych systemów franczyzowych, co sprawia, że franczyzodawcy powinni zrozumieć unikalne cechy tych konsumentów.
Aby skutecznie oferować produkty czy udział w powiązaniach franczyzowych pokoleniu Z, franczyzodawcy muszą przyjąć strategie współgrające z wartościami, preferencjami i zachowaniami tej wyjątkowej grupy demograficznej. Oto kluczowe podejścia, które mogą pomóc franczyzodawcom zaangażować i przyciągnąć klientów z pokolenia Z, a także zrozumieć ich charakterystyczne cechy.
- Cyfrowi tubylcy – Pokolenie Z dorastało z Internetem i mediami społecznościowymi, dzięki czemu jest bardzo obeznane z technologią i przyzwyczajone do interakcji cyfrowych.
- Krótki czas skupienia uwagi – to pokolenie ma niezwykle krótki czas skupienia uwagi, co podkreśla potrzebę tworzenia zwięzłych i angażujących treści.
- Kierowanie się wartościami – w swoich decyzjach zakupowych stawiają na autentyczność, odpowiedzialność społeczną i zrównoważony rozwój.
Istotną kwestię stanowi zmiana podejścia do strategii marketingowych i wykorzystania platform mediów społecznościowych. Należy skupić się na kluczowych platformach i nadać odpowiedni priorytet tym platformom, na których pokolenie Z jest najbardziej aktywne, takich jak w szczególności TikTok, Instagram czy Snapchat. Platformy te pozwalają na przedstawianie wizualnych angażujących treści szybko przyciągających uwagę. Ponadto trzeba być na bieżąco z aktualnymi trendami obecnymi na tych platformach, a także tworzyć wiarygodny content. Warto stosować techniki opowiadania historii, które odzwierciedlają rzeczywiste doświadczenia i wartości marki. Autentyczne narracje pozwalają budować zaufanie i sprzyjają głębszej więzi z konsumentami z pokolenia Z. Kolejną angażującą techniką marketingową jest generowane treści przez użytkowników. Opłaca się zachęcać przedstawicieli pokolenia Z do dzielenia się swoimi doświadczeniami z marką czy systemem franczyzowym.
Inny ważny element to położenie nacisku na budowanie społeczności i wspieranie interakcji. Warto zatem tworzyć miejsca dla przedstawicieli pokolenia Z do interakcji ze sobą i marką, takie jak: fora internetowe lub wydarzenia społecznościowe. Poczucie przynależności jest kluczowe dla nawiązania kontaktu z tą grupą demograficzną zarówno jako klientami, jak i franczyzobiorcami. Należy budować kampanie marketingowe oparte na współpracy. Można zaangażować przedstawicieli pokolenia Z we współtworzenie kampanii marketingowych lub pomysłów na nowe produkty – to wzmacnia ich lojalność wobec marki.
Poza tym liczą się podkreślanie odpowiedzialności społecznej i zgodność z wartościami pokolenia Z. Najlepiej prezentować zaangażowanie marki i franczyzodawcy w sprawy społeczne i zrównoważony rozwój. Pokolenie Z jest bardziej skłonne do wspierania marek, które odzwierciedlają ich wartości w zakresie ochrony środowiska.
Dla opisywanego pokolenia zwykle ważna jest także przejrzysta komunikacja. Warto otwarcie informować o praktykach biznesowych systemu franczyzowego, źródłach zaopatrzenia i wpływie na lokalną społeczność. Przejrzystość sprzyja zaufaniu wśród konsumentów z tej grupy, którzy sceptycznie podchodzą do tradycyjnych narzędzi i technik reklamowych. To właśnie dlatego personalizacja działań marketingowych i treść dostosowana do potrzeb są tak istotne. Aby to osiągnąć, można wykorzystać analitykę danych do tworzenia spersonalizowanych komunikatów marketingowych, współgrających z indywidualnymi preferencjami odbiorców z pokolenia Z.
Można wyróżnić następujące kluczowe cechy tego pokolenia w kontekście franczyzy:
- Duch przedsiębiorczości i niezależność
Wiele osób z pokolenia Z wykazuje silne nastawienie przedsiębiorcze, poszukując niezależności i kreatywności w swojej karierze zawodowej. Do głównych cech przedsiębiorczych można zaliczyć między innymi: zdecydowanie, elastyczność, komunikatywność, umiejętność współdziałania, pomysłowość, inicjatywę, spostrzegawczość, zdolność przewidywania rozwoju sytuacji. Udział w systemach franczyzowych pozwala im wykorzystać tego ducha przedsiębiorczości, a jednocześnie korzystać ze wsparcia znanej marki.
- Odpowiedzialność społeczna
Pokolenie Z priorytetowo traktuje kwestie społeczne i środowiskowe, preferując te systemy franczyzowe, które wykazują zaangażowanie w zrównoważony rozwój, różnorodność i etyczne praktyki biznesowe. Osoby te są bardziej skłonne do angażowania się we franczyzy zgodne z ich wartościami i mające pozytywny wpływ na ich społeczności, także te lokalne i regionalne.
- Integracja technologii
Dorastając w cyfrowym świecie, pokolenie Z jest bardzo obeznane z technologią. Należy więc zauważyć, iż preferują oni te franczyzy, które wykorzystują technologię do marketingu i uzyskiwania wydajności operacyjnej, pozwalając im skutecznie angażować się w kontakt z klientami za pośrednictwem platform mediów społecznościowych.
- Elastyczność i równowaga między pracą a życiem prywatnym
Elastyczność ma kluczowe znaczenie dla pokolenia Z. Często osoby te szukają możliwości prowadzenia biznesu, a tym samym systemów franczyzowych, które pozwalają im na ustalanie własnych godzin pracy i zachowanie work-life balance. Elastyczność jest najważniejsza dla franczyzobiorców z pokolenia Z, priorytetowo traktującego ustalanie własnych godzin pracy i pracy zdalnej, gdy tylko jest to możliwe. Jednocześnie grupa ta docenia modele biznesowe pozwalające na lepszą równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, ułatwiające podróżowanie lub zarządzanie osobistymi zobowiązaniami bez poświęcania dochodów uzyskiwanych z prowadzenia jednostki franczyzowej.
- Rozwój osobisty, mentoring i doradztwo
Te elementy może zapewnić sprawnie funkcjonujący system franczyzowy, który oferuje swoim biorcom szansę rozwoju zawodowego, szkolenia czy uczestnictwo w specjalistycznych programach edukacyjnych, na przykład studiach podyplomowych. Ponadto pokolenie Z ceni sobie posiadanie solidnej sieci wsparcia. Preferują franczyzy, które gwarantują możliwości mentorskie, pozwalające na otrzymanie porady, gdy pojawią się wyzwania w prowadzeniu własnego biznesu.
- Kultura współpracy
To pokolenie cechuje kultura współpracy, która promuje pracę zespołową i otwartą komunikację. Oczekują, że franczyzodawcy będą wspierać kulturę integracji powiązań w ramach systemu franczyzowego na linii dawca-biorcy i biorcy-biorcy, a informacje zwrotne będą aktywnie pozyskiwane, ponieważ są cenione przez franczyzobiorców wywodzących się z pokolenia Z. Warto podkreślić, iż to pokolenie ceni sobie dostęp do sieci wsparcia w ramach modelu franczyzowego, w tym wskazówki od doświadczonych franczyzobiorców i franczyzodawców, które mogą pomóc im skutecznie radzić sobie z wyzwaniami, na jakie napotykają na swojej drodze biznesowej.
- Nowe modele biznesowe
To marki i systemy franczyzowe skoncentrowane na zgodnej z wartościami tego pokolenia misji są bardzo dobrze odbierane przez młode osoby. Wielu franczyzobiorców z pokolenia Z przyciągają firmy działające zgodne z ich osobistymi wartościami, takimi jak: dążenie do zrównoważonego rozwoju czy odpowiedzialność społeczna. Preferują marki i systemy z wyraźną misją wykraczającą poza generowanie zysków, często poszukujące partnerstwa z lokalnymi organizacjami lub inicjatywami, które mają pozytywny wpływ na społeczeństwo, w szczególności na lokalną społeczność.
Należy podkreślić, iż wdrażając strategie rozwoju i dotarcia do nowej grupy odbiorców, franczyzodawcy mogą skutecznie łączyć się z przedstawicielami pokolenia Z, wykorzystując ich unikalne preferencje i jednocześnie wspierając bazę lojalnych klientów ceniących autentyczność oraz zaangażowanie społeczności.
Analizując postawy i zachowania przedstawicieli opisywanego pokolenia, można wyróżnić sektory, które bardziej odpowiadają preferencjom pokolenia Z. Są to między innymi franczyzy usługowe czy mobilne, ale także handel detaliczny, oferujący niedrogie progi wejścia do tej branży – dzięki temu stanowią atrakcyjne rozwiązanie dla młodych przedsiębiorców. Sektory handlu detalicznego, takie jak: sklepy ogólnospożywcze wzbudzają zainteresowanie franczyzobiorców z pokolenia Z. Franczyzy te mają niższe koszty początkowe i oferują pewien stopień elastyczności w działaniu, co czyni je dostępnymi opcjami dla młodych przedsiębiorców. W konsekwencji franczyza miękka staje się bardzo dobrą opcją dla przedstawicieli pokolenia Z.
Przyszłe implikacje
Z uwagi na fakt, iż pokolenie Z wkracza właśnie na rynek pracy, franczyza stanowi dla nich realną ścieżkę do osiągnięcia i zaspokojenia potrzeby wykorzystania własnej przedsiębiorczości przy jednoczesnym zachowaniu dominujących wartości – odpowiedzialności społecznej i zaangażowania środowiskowego. Warto zaznaczyć, iż franczyzodawcy, którzy dostosują swoją ofertę do tych preferencji, na przykład poprzez zapewnienie szkoleń skoncentrowanych na kształtowaniu zrównoważonego rozwoju systemu franczyzowego lub wspieraniu zaangażowania w lokalne społeczności, prawdopodobnie odniosą sukces w przyciąganiu tego pokolenia franczyzobiorców.
Ponadto w miarę wchodzenia pokolenia Z na rynek pracy i poszukiwania możliwości rozwoju zawodowego i biznesowego, pewne branże prawdopodobnie odnotują zwiększone zainteresowanie ze strony młodych potencjalnych kandydatów na franczyzobiorców. Ich preferencje dotyczące potrzeby elastyczności, konieczności integracji technologii czy istotności odpowiedzialności społecznej i znaczącego zaangażowania będą kształtować przyszły krajobraz franczyzy.
Podsumowując, zrozumienie unikalnych preferencji Pokolenia Z – od ich ducha przedsiębiorczości, po zapotrzebowanie na odpowiedzialność społeczną – może pomóc franczyzodawcom dostosować swoje strategie oraz modele rozwoju franczyzowego, aby przyciągać i zatrzymywać młodych franczyzobiorców.
Autor: Dr Marta Ziółkowska, Szkoła Główna Handlowa