Sezon lodowy 2024 się zaczął. Kto zyskał, kto stracił w 2023 r.?

Sezon lodowy 2024 się zaczął. Kto zyskał, kto stracił w 2023 r.?

10 kwietnia 2024

Według danych CMR, w 2023 r. udziały wartościowe Korala w sklepach małoformatowych do 300 m2 wzrosły o około 3 punkty procentowe i wynoszą prawie 40%. Udziały wolumenowe tego producenta są jeszcze większe – prawie 50%. Wicelider rynku, firma Unilever na przestrzeni całego sezonu zmniejszyła udziały o około 3 punkty procentowe do poziomu 24%. Natomiast Froneri nieznacznie zwiększył udziały, które od stycznia do września wyniosły około 21%.

Rynek lodowy w Polsce jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów rynku słodyczy. W ciągu ostatnich lat, sprzedaż tej kategorii w Polsce znacząco wzrosła, zarówno pod względem wartości, jak i ilości.

Według danych Euromonitor, wartość sprzedaży lodów w Polsce osiągnęła w 2022 roku 3,648 mld zł, co oznacza wzrost o 12,5% w porównaniu z rokiem poprzednim. W tym samym czasie, ilość sprzedanych lodów wzrosła o 9,4%, osiągając poziom 1,9 mld litrów. Konsumpcja lodów przez Polaków również rośnie i wynosi 5,7 litrów na osobę w skali roku, co plasuje nas na 10. miejscu w Europie. Lody są bardzo popularnym produktem impulsowym, których sprzedaż zależy od wielu czynników.

Już powoli wkraczamy w etap szczytu sezonu lodowego. Natomiast teraz, kiedy do lata zostało jeszcze parę miesięcy, skupmy się na dwóch bardzo ważnych czynnikach, o których zazwyczaj mówi się za późno. Oczywiście – nowe trendy w branży lodziarskiej, nowinki smakowe, sposoby podania, łączenia smaków – to wszystko jest istotne. Jednak teraz szczególnie warto zastanowić się, jak w klientach rozbudzić chęć zakupu. Drugą kwestią jaką poruszymy w artykule, to jak eksponować i bezpiecznie przechowywać lody, a także w jaki sposób uchronić się przed brakami w dostawie prądu. Jeśli na początku zadbamy o tak elementarne kwestie, sam dobór asortymentu do przygotowanego podłoża będzie jedynie przyjemnością.

Kilka słów o reklamie

Rynek lodów w Polsce jest bardzo konkurencyjny i zróżnicowany, dlatego producenci lodów muszą wyróżniać się na tle innych ofert. Reklama pomaga budować świadomość marki, lojalność klientów, zwiększać sprzedaż i udziały w rynku. Warto reklamować lody przed sezonem, ponieważ jest to sposób na zbudowanie świadomości marki i zainteresowanie konsumentów.

Promowanie lodów wczesną wiosną może także pomóc w wyprzedzeniu konkurencji i zwiększeniu sprzedaży w sezonie letnim. Może być prowadzona w różnych formach OOH (out-of-home), takich jak billboardy, citylighty, plakaty, ulotki, itp. OOH jest skuteczna, ponieważ dociera do dużej liczby odbiorców, którzy są bardziej aktywni na zewnątrz oraz zwracają uwagę na otoczenie. Warto też skorzystać z mobilnych punktów sprzedaży, takich jak rowery, wózki czy samochody.

Optymalny sprzęt

Aby zachować świeżość i jakość lodów, niezwykle ważne jest odpowiednie i bezpieczne przechowywanie. Jednak nie każda lodówka oraz zamrażarka nadaje się do tego celu, ponieważ lody wymagają niskiej i stabilnej temperatury, niskiej wilgotności oraz braku zapachów. Dlatego należy wybierać w handlu lodówki, które spełniają takie kryteria jak klasa energetyczna A+++, która oznacza najniższe zużycie prądu i najmniejszy wpływ na środowisko. Kolejnym kryterium jest pojemność i rozmieszczenie. Sprzęt powinien mieć odpowiednio rozmieszczone półki i szuflady, aby umożliwić łatwy dostęp oraz segregację lodów. Ważna jest też temperatura, a także wilgotność – lodówki do przechowywania lodów powinny utrzymywać temperaturę od -18 do -25°C, aby zapewnić optymalne warunki.

Brak prądu i co dalej?

Jednym z największych zagrożeń dla placówki handlowej mającej w swojej ofercie lody jest przerwa w dostawie prądu. Lody zaczną topnieć i psuć się, co może spowodować straty finansowe. Dlatego posiadanie awaryjnego źródła zasilania to podstawa – instalacje fotowoltaiczne off grid i generatory prądu, które mogą włączyć się automatycznie w przypadku jego braku. Kolejnym ważnym czynnikiem jest posiadanie izolowanych zamrażarek, które mają dobrą izolację i szczelne zamknięcia, aby utrzymać niską temperaturę wewnątrz nawet przy chwilowym braku zasilania. Oczywiście nie można zapomnieć o posiadaniu ubezpieczenia, które pokryje koszty utraconych lub uszkodzonych lodów.

Co na koniec?

Pamiętajmy, że wybierając odpowiedni sprzęt do przechowywania, musimy mieć na uwadze miejsce na cenówki oraz inne informacje dla klientów. Nic tak bardzo nie irytuje, jak zwisająca kartka, która spada przy każdym dotknięciu. Trzeba dbać o to, aby ceny były czytelne, widoczne i zgodne z rzeczywistością, a także – w szczególnych przypadkach spełniały warunki dyrektywy Omnibus. Oczywiście, można też stosować dodatkowe etykiety informacyjne i edukacyjne, które podają skład, wartość odżywczą, alergeny czy pochodzenie produktów. To może pomóc w budowaniu zaufania i świadomości klientów, a także wyróżnić ofertę na tle konkurencji.

źródło: CMR, Kinga Wesołowska