Santander Consumer Bank: Co czwarty Polak wyda na zakupy spożywcze na Wielkanoc od 501 do 1000 zł

Gospodarka

Santander Consumer Bank: Co czwarty Polak wyda na zakupy spożywcze na Wielkanoc od 501 do 1000 zł

03 kwietnia 2023

Już 27% Polaków planuje przeznaczyć na zakupy spożywcze na Wielkanoc od 501 do 1000 zł – wynika z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023”. Większe sumy na ten cel w tym roku przeznaczą mężczyźni i osoby pochodzące ze wsi i mniejszych miejscowości do 50 tys. mieszkańców.

Co czwarty ankietowany w badaniu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023” przyznał, że w tym roku zamierza przeznaczyć na wielkanocne jedzenie od 501 do 1000 zł. W tej grupie znalazło się najwięcej panów (32% w porównaniu do 23% kobiet) oraz osób pochodzących ze wsi i z małych miast do 50 tys. mieszkańców (kolejno 32 i 29% w porównaniu do 19% ankietowanych z metropolii jak Warszawa czy Kraków). Co może zaskoczyć, najwięcej na świąteczne zakupy spożywcze zamierzają przeznaczyć młodzi w wieku od 18 do 29 lat (39%), co może świadczyć o tym, że wielu z nich planuje zaprosić rodzinę do siebie lub wesprzeć rodziców i dziadków w zakupie ciągle drożejącego jedzenia.

– Na drugim miejscu, wśród wskazań ogółu ankietowanych, znalazła się kwota w przedziale od 301 do 500 zł (24%) – komentuje Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku. – Taką kwotę na wielkanocne zakupy spożywcze wyda więcej kobiet niż mężczyzn (30% w porównaniu do 18%), 34% 30-39 latków i 37% mieszkańców metropolii powyżej 250 tys. osób. Co ciekawe, jest to budżet, który na Wielkanoc przeznaczy najwięcej osób zarabiających mniej niż 2 000 zł na rękę (36%), co dobrze obrazuje postępujący wzrost cen.

Co szósty Polak wyda na świąteczne zakupy spożywcze od 201 do 300 zł (18%). Odpowiadały tak najczęściej panie (24% w zestawieniu z 10% z grupy panów) oraz seniorzy powyżej 60 roku życia (27%). Często tę odpowiedź wskazywali również mieszkańcy wsi i osoby z dochodem od 2 000 do 2 999 zł netto (kolejno 22 i 33%). Co jedenasty respondent (9%) wyda na świąteczne jedzenie od 101 do 200 zł. W tej grupie znalazło się 14% seniorów, 16% mieszkańców małych miast do 50 tys. osób oraz 13% z najmniejszych dochodem do 1 999 zł netto.

Wydatki na świąteczne zakupy spożywcze rosną

W porównaniu do zeszłorocznej, wiosennej edycji badania Santander Consumer Banku, gdzie również zapytano Polaków o to, ile zamierzają przeznaczyć na wielkanocne zakupy spożywcze, można zaobserwować wpływ wzrostu cen na plany ankietowanych. W 2022 r. kwotę od 501 do 1000 zł zamierzało przeznaczyć 23% badanych, o 4 punkty procentowe mniej niż w 2023 r. Aktualnie zmalała również liczba respondentów, która może przeznaczyć na świąteczne jedzenie od 301 do 500 zł (obecnie 24% w porównaniu do 29% w 2022 roku). W 2023 r. spadek zaliczył również odsetek tych, których wielkanocne jedzenie kosztować będzie do 200 zł. Obecnie wynosi on 12%, natomiast w 2022 r. taką sumę deklarowało 18% ankietowanych.

– Od wielu miesięcy zmagamy się ze wzrostem cen, który wpływa na nasze możliwości konsumpcyjne – komentuje Ewa Cegielska, Kierownik Zespołu Produktów Gotówkowych z Santander Consumer Banku. –  W takiej sytuacji warto pamiętać o produktach bankowych, które mogą pomóc w zachowaniu stabilności domowego budżetu. Jednym z nich jest np. kredyt gotówkowy równoratka dostępny w Santander Consumer Banku. Ten produkt to gwarancja okrągłej, stałej raty bez względu na okoliczności. Klient płaci dokładnie tyle, ile ustalił przed zaciągnięciem zobowiązania, a spłata zawsze jest rozłożona na okres 42 miesięcy. Warto zwrócić uwagę również na kartę ratalną, dzięki której możemy kupić wszystko, czego potrzebujemy w wybranym miejscu, a później spłacić w równych miesięcznych kwotach ustalanych na starcie zobowiązania.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.