Rynek win musujących

Wywiady

Rynek win musujących

01 grudnia 2021

Pan Janusz Arentowicz, Dyrektor Sprzedaży JNT Group, opowiada o rynku win musujących – trendach i nowościach, a także o przyszłości win musujących w Polsce.

Wino musujące przestało być trunkiem sezonowym – Polacy piją je przez okrągły rok. Jakie są tego przyczyny?

Kategoria win musujących intensywnie się rozwija i od kilku lat odnotowuje systematyczne wzrosty. Kiedyś był to trunek serwowany podczas specjalnych okazji, dla podkreślenia wyjątkowości chwili, a pik sprzedażowy dla tej kategorii występował jedynie w okresie świąteczno-noworocznym. Kilka lat temu natomiast konsumenci odkryli orzeźwiający charakter wina musującego i zaczęli sięgać po nie w sezonie letnim, co spowodowało skokowy wzrost ich sprzedaży. Obecnie wina musujące chętnie pijamy jako aperitif, solo lub jako element koktajli. Sprzyjającym dla konsumpcji win musujących było z pewnością wyjście z lockdownu, które spowodowało rozluźnienie w kontaktach towarzyskich.

Jakie wina musujące cieszą się popularnością wśród Polaków?

Kategorię tę z pewnością otworzyło prosecco, które wciąż jest jednym z najpopularniejszych win musujących.  Klasyczne wina musujące wciąż mają się doskonale, jednak Polacy poszukują wciąż nowych smaków i chętnie sięgają po nowości. Stąd ostatnio obserwujemy wzrost zainteresowania winami aromatyzowanymi – lekkimi, słodkimi, niezobowiązującymi i zgodnymi z profilem smakowym Polaków. Warto zwrócić uwagę, że doskonałym przyjęciem spotykają się wina musujące do serwowania w sposób niekonwencjonalny, np. z kostkami lodu, jak Monte Santi ICE czy w nowatorskich  opakowaniach, jak np. puszki.

Aromatyzowane wina musujące – hitem sprzedażowym…

Polacy lubią słodkie trunki, jest to nasze pokoleniowe dziedzictwo, którego nie powinniśmy się wstydzić. Po wina aromatyzowane statystycznie częściej sięgają kobiety, które chętniej niż mężczyźni piją wina półsłodkie i słodkie. Dużym zainteresowaniem cieszą się koktajle na bazie win musujących, jak np. Bellini, Rossini czy Mimoza z linii Monte Santi Smoothsecco.

Jak powinna wyglądać półka z winami musującymi w tradycyjnym sklepie spożywczym o pow. około 100-200 mkw.?

Półka win musujących, podobnie jak półka win spokojnych, powinna być dostosowana do zasobów finansowych klientów, dlatego warto, żeby znalazły się na niej produkty economy, poprzez mainstream aż do premium. Istotna jest także różnorodność, więc najlepiej, aby w ofercie były zarówno klasyczne wina musujące wytrawne, półwytrawne i słodkie, jak i wybór win aromatyzowanych w różnorodnych smakach.

Jaka jest przyszłość win musujących na polskim rynku?

Kategoria ta z pewnością będzie się rozwijać i to dynamicznie – szacowane są dwucyfrowe wzrosty sprzedaży. Sprzyja temu także rozwój widoczny w segmencie HoReCa, ponieważ konsumenci próbują takich win w klubach, a następnie szukają ich na półkach sklepowych. Istotny jest też pewien rozwój kulturowy, który obserwujemy od kilku lat: Polacy, wzorem Europy i reszty świata, coraz chętniej i odważniej sięgają po wino, a nie jak kiedyś – wyłącznie przy szczególnej okazji. Dotyczy to również win musujących, które, jak wspomniałem wcześniej, nie tylko podkreślają rangę uroczystości, ale też pijane są na co dzień – dla przyjemności.

Janusz Arentowicz, Dyrektor Sprzedaży JNT Group