Rynek powierzchni handlowych w Polsce – podsumowanie III kwartału 2024

Aktualności

Rynek powierzchni handlowych w Polsce – podsumowanie III kwartału 2024

13 mln mkw. – tyle wyniosły całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce na koniec III kwartału 2024 roku – wynika z danych Colliers. Od początku lipca do końca września oddano do użytku 103 tys. mkw., a w budowie znajduje się kolejne 337,6 tys. mkw.

Wskaźnik pustostanów w ośmiu największych aglomeracjach utrzymuje się na niskim poziomie 3,3%, co świadczy o stabilnym popycie i dobrej kondycji rynku.

Parki handlowe wciąż na topie

W III kwartale 2024 roku na rynku nieruchomości handlowych w Polsce przybyło 7 nowych obiektów oraz rozbudowano 3 już istniejące. Łącznie dostarczyło to 103 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej.

– Wśród nowo otwartych przestrzeni po raz kolejny dominowały parki handlowe. Największym z nich było centrum BIG w Ostródzie o powierzchni 27 tys. mkw. Drugim co do wielkości projektem był park handlowy BIG w Gorzowie Wielkopolskim, oferujący 25 tys. mkw. powierzchni. Trzecie miejsce zajął natomiast San Park Mysiadło otwarty na terenie aglomeracji warszawskiej (ok. 18,5 tys. mkw.) – wymienia Wojciech Wojtowicz, starszy analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku, Colliers.

Ostatni kwartał 2024 roku przyniesie jeszcze kilka znaczących otwarć w tej kategorii. W Łodzi w nadchodzących miesiącach zaplanowano ponowne otwarcie Sukcesji, obiektu o powierzchni 35 tys. mkw., w Szczecinie planowany jest Vendo Park Szczecin (20,1 tys. mkw.), a w Bielsku-Białej Comfy Park Bielik (17 tys. mkw.). Łącznie w budowie znajduje się kolejne 337,6 tys. mkw., z czego 190 tys. mkw. planowane do otwarcia jeszcze w tym roku.

Swoją pozycję umacniają także projekty mixed-use. W sierpniu otwarto kolejne etapy projektu wielofunkcyjnego Bohema w Warszawie. Trwa też budowa kolejnych wielofunkcyjnych inwestycji, w tym m.in. łódzkiej Fuzji, gdyńskiego Waterfrontu czy poznańskiej Starej Rzeźni.

Łódź z rekordowo niskim wskaźnikiem pustostanów

Wskaźnik pustostanów w największych polskich aglomeracjach w III kwartale 2024 roku odzwierciedla zróżnicowane warunki na lokalnych rynkach handlowych. Jeden z najniższych wskaźników pustostanów w kraju, z wynikiem 1,3%, o 0,5 pp. niższym niż w poprzednim kwartale, odnotowała aglomeracja łódzka. Spadki odnotowano też w Trójmieście i Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej – odpowiednio o 0,8 i 0,2 pp., osiągając wyniki 3,5% oraz 3,7%.

Warszawa odnotowała spadek pustostanów do poziomu 3,0%, co oznacza zmianę o 1 pp. w porównaniu do poprzedniego kwartału.

– To sygnał stabilności stołecznego rynku, który pomimo rosnącej podaży, zachowuje wysoki poziom absorpcji nowej powierzchni – zaznacza Paweł Paciorek.

Wskaźnik pustostanów wzrósł natomiast w Krakowie (o 0,4 pp. do 2,1%), w Poznaniu (o 0,1 pp. do 4,5%), a także we Wrocławiu (o 1,1 pp. do 5,4%).

Źródło: Colliers

Oprac.: red.