Rynek podróbek w Polsce i Europie

Aktualności

Rynek podróbek w Polsce i Europie

Z najnowszego raportu Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) wynika, że każdego roku w całej UE straty wynoszą 60 mld euro, z powodu podrabiania produktów w 13 sektorach gospodarki, w tym : kosmetykach i higienie osobistej oraz napojach spirytusowych i winie.

W ciągu ostatnich 5 lat EUIPO śledził koszty ekonomiczne podrabiania produktów w sektorach uznanych za podatne na naruszenia praw własności intelektualnej. Obecne dane pokazują, że bezpośrednie straty roczne w tych sektorach wynoszą 60 mld euro, co odpowiada 7,5% sprzedaży, w wyniku obecności podrobionych produktów na rynku. Łączne straty są równoważne 116 euro na obywatela UE rocznie.

Ponieważ legalni producenci produkują mniej, niż produkowaliby w przypadku braku zjawiska podrabiania produktów, zatrudniają oni tym samym mniej pracowników. Przekłada się to na utratę 434 000 miejsc pracy w poniżej wymienionych sektorach.

W sprawozdaniu szacuje się, że w związku z obecnością podrabiania produktów, 13 sektorów traci w Polsce 11,8% sprzedaży bezpośredniej rocznie. Jest to równowartość około 2,7 mld EUR (11,4 mld PLN) lub 72 EUR (301 PLN) na jednego mieszkańca Polski rocznie. Jednym z najczęściej podrabianych w Polsce produktów są napoje alkoholowe i wina. Ten sektor traci rocznie ponad 1,3 mld zł. Podobnie sytuacja wygląda w branży kosmetycznej, gdzie straty szacuje się na 1,15 mld zł.

Badania zostały przeprowadzone w 13 następujących sektorach: kosmetyki i higiena osobista, odzież, obuwie i akcesoria, artykuły sportowe, zabawki i gry, biżuteria i zegarki, torebki i walizki, nagrania muzyczne, napoje spirytusowe i wina, środki farmaceutyczne, pestycydy, smartfony, baterie i opony.