Powiedzieć o piwie, że jest ważną kategorią w handlu detalicznym, to oczywistość. Wystarczy wspomnieć, że kategoria ta wg. badań CMR w ostatnim okresie stanowi około 12% wartości sprzedaży w kanale sklepów małoformatowych do 300m2 i osiąga ponad 24% udziału w liczbie transakcji.
Kanał małych sklepów jest dla piwa najważniejszy, porównując go w ostatnim okresie do kanału supermarketów 301-2500m2, gdzie dane CMR wskazują 3,5% udziału piwa w wartości sprzedaży i ok. 12% w liczbie transakcji. Pamiętajmy jednak, że najwyższe wyniki piwo osiąga w miesiącach letnich, a im wyższe temperatury, tym lepszy wynik. Na przykład w lipcu 2021 w sklepach małoformatowych piwo osiągnęło 13% udziału w wartości sprzedaży i ponad 26% udziału w liczbie transakcji.
Największą podkategorią piwa jest w Polsce – a także w sklepach małoformatowych – grupa lagerów. Lagery to ponad 79% udziału w wolumenie i ok. 75% w wartości sprzedaży piwa w pierwszych miesiącach bieżącego roku.
Drugą lokatę spośród piwnych podkategorii zajmują piwa mocne, które obecnie utrzymują dość stabilne udziały ok 11% zarówno pod kątem wartościowym, jak i wolumenowym.
Wspomnieć jednak należy o grupie piw bezalkoholowych, które od 2018 roku podwoiły swoją sprzedaż i w roku 2020 wyprzedziły piwa smakowe. W tej kategorii, zwłaszcza latem, sporo się dzieje, na pewno warto spojrzeć na dostępne już od wiosny nowiści.
źródło: Roman Szymanda, CMR
Przeczytaj także: Specjalnie dla „PH” i „PR”: Tabletka nieszczęścia. Pilnuj swojego napoju!