Rynek nieruchomości handlowych w Polsce czekają zmiany

Aktualności

Rynek nieruchomości handlowych w Polsce czekają zmiany

Firma doradcza JLL podsumowała sytuację na rynku nieruchomości handlowych w Polsce w 2018 r. Prognozowane zmniejszenie aktywności budowlanej w 2019 r. sygnalizuje dojrzałość rynku tradycyjnych formatów handlowych. Nowe możliwości dla właścicieli i najemców otwierają projekty wielofunkcyjne czy sprzedaż wielokanałowa.

W ubiegłym roku na polskim rynku przybyło 435 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej w ramach wszystkich formatów, z czego centra handlowe stanowiły 266 tys. mkw. Największe otwarcia w 2018 r. to Forum Gdańsk (62 tys. mkw.) w Trójmieście, Libero w Katowicach (45 tys. mkw.) i Gemini Park w Tychach (ponad 36 tys. mkw.). W rezultacie, na koniec 2018 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła 14 mln mkw., z czego ponad 10 mln mkw. to centra handlowe,  3,9 mln mkw. parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe, a 0,25 mln mkw. centra wyprzedażowe.

– Aktualnie ok. 196 tys. mkw. powierzchni najmu w centrach handlowych z terminem oddania na 2019 r. jest w budowie – o 40% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. To pokazuje, że rynek tradycyjnych formatów staje się coraz bardziej nasycony, a jednocześnie zmieniają się potrzeby polskich klientów. Stąd coraz większa uwaga deweloperów i najemców koncentruje się na projektach wielofunkcyjnych, jak np. powstający w Łodzi kompleks Monopolis, czy warszawska Elektrownia Powiśle. Dodatkowo, wraz z dojrzewaniem rynku, swoją ofertę rozszerzają centra handlowe, włączając do niej komponenty gastronomiczne i rozrywkowe. Równolegle spada udział powierzchni operatorów spożywczych i sklepów budowlanych – informuje Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Do największych projektów planowanych do otwarcia w 2019 r. należą: Galeria Młociny w Warszawie (72 tys. mkw.), Color Park w Nowym Targu (27 tys. mkw.) i Stara Ujeżdżalnia w Jarosławiu (26 tys. mkw.).

W 2018 r. sieci handlowe kontynuowały stabilną, choć selektywną ekspansję. 29 nowych zagranicznych marek otworzyło swoje pierwsze sklepy na polskim rynku, co stanowi nieznaczny wzrost względem roku poprzedniego i potwierdza atrakcyjność Polski dla najemców.

– Według szacunków JLL, całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze handlowym w IV kwartale 2018 r. wyniosła około 360 mln euro, windując tym samym całoroczny wynik do 2,47 mld euro. To najlepszy rezultat w historii polskiego rynku nieruchomości handlowych –  informuje Marzena Surmacz, Analityk, Dział Rynków Kapitałowych, JLL.

– Za nami niezwykle ciekawy rok w sektorze nieruchomości handlowych. W ciągu minionych 12 miesięcy rynek zanotował rekordowe zainteresowanie inwestorów, którzy sfinalizowali transakcje za blisko 2,5 mld euro, czyli najwięcej w historii. Z drugiej strony, branża stanęła przed dużym wyzwaniem związanym z ustawą o zakazie handlu w niedzielę, który negatywnie wpłynął na wskaźnik odwiedzin w centrach handlowych, jednak w mniejszym stopniu niż wielu przewidywało. Co ciekawe, pomimo spadku liczby odwiedzających poziom obrotów nieznacznie wzrósł. 2019 rok z pewnością będzie nie mniej interesujący. Z jednej strony zakaz handlu będzie rozszerzany, poza ostatnią niedzielą miesiąca, z drugiej – rynek będzie się coraz bardziej dywersyfikował wprowadzając nowe formaty oraz rozszerzając swoją ofertę – podsumowuje Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.

Foto: Pixabay