Rynek handlowy w III kwartale 2019 r.

Aktualności

Rynek handlowy w III kwartale 2019 r.

Od początku 2019 roku w Polsce do użytku oddano niemal 215 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, a wynik ten okazał się o około 20% wyższy od zarejestrowanego w analogicznym okresie 2018 r. ­– wynika z raportu przygotowanego przez Knight Frank.

W największym stopniu dobry wynik był zasługą długo wyczekiwanej Galerii Młociny (78,5 tys. mkw. ) otwartej w maju 2019 w Warszawie. Za nią uplasowały się, m.in.: Silesia Outlet w Gliwicach (12.tys. mkw.) oraz Tkalnia w Pabianicach (12 tys. mkw.). Nadal w wolumenie nowej podaży oddanej do użytku znaczącą część stanowiły rozbudowy. Nowe części obiektów takich jak m.in. Morski Park Handlowy w Gdańsku (rozbudowa o 16,5 tys. mkw. ) czy Solaris Center w Opolu (powiększenie o 9 tys. mkw.) stanowiły 28% nowej podaży.

Z roku na rok na polskim rynku handlowym obserwowany jest spadek aktywności deweloperów realizujących wielkoskalowe projekty. Trend ten kontynuowany był również we wrześniu 2019 r., kiedy w budowie zidentyfikowano około 385 tys. mkw. Był to jednym z niższych wyników w historii polskiego rynku handlowego.

Obserwując jednak stopniowe nasycanie się polskiego rynku tradycyjnymi formatami (zwłaszcza największych aglomeracji i miast o średniej wielkości), deweloperzy poszukują alternatywnych inwestycji oraz nowych lokalizacji. Na mapie Polski coraz częściej pojawiają się projekty typu mixeduse czy obiekty typu convenience. Z kolei nowe lokalizacje obejmują coraz mniejsze miasta – w III kw. 2019 r. projekty handlowe budowane w miastach do 50 tys. mieszkańców stanowiły niemal 30% realizowanej podaży.

Poziom pustostanów w Polsce w czerwcu 2019 r. wyniósł 3,6% i w ciągu 6 miesięcy wzrósł o 0,5 punktu procentowego. Na ten wynik w I półroczu wpłynęło m.in. oddanie do użytku nie w pełni wynajętych obiektów. Dodatkowo, niektóre marki podjęły decyzje o wyjściu z Polski. Były one podyktowane czy to względami finansowymi (np. New Look zamknął 19 lokalizacji w Polsce z powodu ich niezadowalającej rentowności) czy w następstwie decyzji sądowych (grupa Melon zamknęła sklepy swoich marek – Zarina, Love Republic i befree – w rezultacie procesu przegranego z grupą Inditex).

W 8 największych aglomeracjach do wynajęcia pozostawało około 3,8% (wynik wyższy o 0,5 punktu procentowego w porównaniu z końcem 2018 r.), z kolei w miastach o populacji pomiędzy 200-400 tys. mieszkańców wskaźnik pustostanów wyniósł 3,2% (poziom porównywalny do końca 2018 r.). Z analizy 120 centrów handlowych przeprowadzonej przez Retail Institute wynika, że odwiedzalność w II kw. 2019 roku wzrosła o 1,2% w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r., a I połowa 2019 r. osiągnęła wzrost o 0,5% w porównaniu z I poł. 2018. Największe spadki (odpowiednio -1,5% oraz -2,7%) odnotowały centra małe i bardzo małe (do 20 tys. mkw. GLA), odwiedzalność w centrach średnich pozostała stabilna (+0,3%), natomiast duże i bardzo duże centra handlowe (powyżej 40 tys. mkw. GLA) odnotowały odwiedzalność wyższą o 3,3% w porównaniu z II kw. 2018 r.

Foto: Pixabay