Kto decyduje o tym, jakie soki i nektary piją Polacy? Bardzo duże znaczenie ma to, gdzie zwykle je kupują, ponieważ trendy na tym rynku poprzez ceny i ofertę produktową wyznaczają przede wszystkim dyskonty i duże sieci handlowe. Nie bez znaczenia jest też polityka dystrybucyjna i cenowa największych producentów soków i nektarów. Świadczą o tym wyniki najnowszego rankingu „Równi w Biznesie” przygotowanego przez Grupę Eurocash.
Największym producentem soków i nektarów w Polsce – według wartości produkcji – jest Maspex. Jednocześnie jest to firma, która – będąc na drugim miejscu w rankingu „Równi w Biznesie” – po partnersku traktuje różne typy sklepów. Według oceny ekspertów Eurocash, produkty takie jak „Caprio”, „Tarczyn”, „Tymbark”, „Dr. Wit” i „Kubuś” kupi się za porównywalną cenę zarówno w sklepach małopowierzchniowych, jak i w supermarketach czy dyskontach.
Liderem tegorocznego zestawienia jest Colian znany z napojów „Hellena”. Wprawdzie firma zajmuje dopiero 10. miejsce, jeśli chodzi o wartościowy udział w rynku soków ogółem, to jednak korzysta na tym, że kryteria oceny w rankingu są jednakowe dla wszystkich. O partnerskie relacje z handlem małoformatowym dbają też Victoria Cymes i Marwit, kojarzony głównie z produktami o krótkim terminie przydatności do spożycia. Dopiero na 5. miejscu znalazł się drugi największy producent soków i nektarów w Polsce: Hortex Holding („Costa”, „Hortex”).
Nieco gorzej wypadł trzeci na liście największych producentów, a szósty w rankingu „Równi w Biznesie” Polmlek. Jednocześnie ta sama firma jest dziesiąta na liście jeśli chodzi o dystrybucję, przez co produkty takie jak: „Fortuna”, łatwiej znaleźć w sklepach wielkopowierzchniowych niż w sklepach osiedlowych. Ostatnie miejsce w zestawieniu zajęła Coca-Cola Company.
Wyniki rankingu producentów soków i nektarów ze względu na ich strategie stosowane wobec sklepów małoformatowych:
1. Colian 83
2. Maspex 80
3. Victoria Cymes 58
Marwit 58
5. Hortex Holding 57
6. Polmlek 53
7. Foodcare 51
Dawtona 51
9. Pure Plus 33
10. Coca-Cola Company 27
– W Europie Środkowowschodniej to właśnie Polacy piją najwięcej soków. Zgodnie z zeszłorocznymi danymi Krajowej Unii Producentów Soków statystyczny Polak wypija ok. 14 litrów soków rocznie, a jeszcze 3 lata temu było to ok. 11 litrów. Duża popularność tego rodzaju napojów cieszy zarówno producentów, jak i handlowców. Małoformatowe sklepy detaliczne są – według badań Nielsena – odwiedzane przez konsumentów niemal codziennie. Dlatego na ich półkach stale powinny być obecne wszystkie najpopularniejsze marki oraz cieszące się rosnącym zainteresowaniem nowości – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.