Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol zwiększyła przychód w 2020 r. – wynika z podsumowania rocznego. Wyniki finansowe wyraźnie wskazują na kolejny rekord w osiągniętych przychodach, które wyniosły 4,5 mld zł, a w porównaniu do ubiegłego roku zostały zwiększone o blisko 6%. Ponadto nakłady inwestycyjne przekroczyły 150 mln zł m.in. ze względu na ukończenie kluczowej inwestycji, czyli Zakładu Produkcji Sproszkowanych Wyrobów Mleczarskich w Mrągowie. Mlekpol dynamicznie rozwinął również eksport w krajach azjatyckich oraz na Dominikanie.
Pomimo pandemii i trudnej sytuacji rynkowej branża mleczarska w Polsce po raz kolejny udowodniła, że stanowi kluczowy element dla polskiej gospodarki. Mlekpol kolejny rok odnotował zwiększone przychody, a 2020 zamknie z wartością około 4,5 mld zł. To nie tylko zasługa obserwacji rynku i dostosowywania oferty do zmieniających się potrzeb konsumentów, ale codzienna praca ponad 2800 wykwalifikowanych pracowników w 13 zakładach produkcyjnych, w których przetwarzanych jest ok. 5,5 mln litrów mleka dziennie od 9 tys. dostawców i 4 mln płynnej serwatki.
– W tym roku po raz pierwszy uda nam się skupić prawie 2 mld litrów mleka. To absolutny rekord w branży mleczarskiej w Polsce. Wśród naszych dostawców znajdują się duże gospodarstwa rolne, które produkują około miliona i więcej litrów mleka rocznie, ale nie brakuje też mniejszych podmiotów. Cieszymy się, że pomimo pandemii udało nam się zwiększyć przychody i zrealizować planowane inwestycje. Nasze produkty znane są nie tylko w Polsce, ale praktycznie na każdym kontynencie. Współpracujemy z Libią, Irakiem, Dominikaną, Chinami i innymi krajami azjatyckimi. Oferta jest dostosowana do zmieniających się potrzeb konsumentów. Dziś wyraźnie widzimy, że modne są trendy prozdrowotne, a klienci wykazują duże zapotrzebowanie na produkty mleczne wspierające odporność i zdrowie organizmu – mówi Edmund Borawski, Prezes Zarządu SM Mlekpol.
Inwestycje kluczem do sukcesu
Tylko w 2020 r. Mlekpol zainwestował 150 mln zł. Kluczowe przedsięwzięcie to uruchomienie Zakładu Produkcji Sproszkowanych Wyrobów Mleczarskich w Mrągowie. Powstało tam 160 miejsc pracy. Całkowita dzienna wydajność proszkowni to 3 mln litrów surowców mlecznych i serwatkowych. W tej chwili wykorzystywanych jest ok. 70% mocy. Wyprodukowane tam produkty proszkowe w ponad 90% są eksportowane do krajów spoza UE, głównie zrzeszonych w ASEAN, ale również do Chin, Japonii, Korea Płd. i innych państw azjatyckich.
Ekspansja głównie na rynki azjatyckie
Mlekpol wyeksportował do Chin o 50% więcej mleka UHT niż w ubiegłym roku. Ale to nie jedyny kierunek, który docenia produkty z Mlekpolu.
– Otwieramy się na zupełnie nowe rynki, a zagraniczni konsumenci doceniają jakość i bezpieczeństwo naszych produktów, ich walory smakowe oraz wartości spożywcze. Udział eksportu w sprzedaży wyniósł ponad 25% i spodziewamy się dalszego ok. 3-5% wzrostu w 2021 r. Zdecydowanie zwiększyła się liczba i wielkość produktów oferowanych na eksport. Dotyczy to przede wszystkim artykułów trwałych z dłuższym terminem przydatności – przyznaje Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu SM Mlekpol. Produkty SM Mlekpol dostępne są w ponad 100 krajach na pięciu kontynentach. Nowe rynki zbytu: m.in. Dominikana, Turcja, Azerbejdżan, Gruzja, Armenia czy Kazachstan.
Mlekpol znów pójdzie na rekord
W 2021 r. firma planuje zwiększyć nakłady inwestycyjne. Środki zostaną przeznaczone na rozbudowę zaplecza logistyczno-magazynowego oraz automatyzację procesów. Estymowane przychody to 5 mld zł.
Na początku 2021 r. firma obchodzić będzie 40-lecie istnienia na rynku. Na co dzień współpracuje z ponad 9 tys. dostawców, a wyroby produkowane są w 13 nowoczesnych i wysoko wyspecjalizowanych zakładach.
oprac. P.Ł.