Raport firmy technologicznej Proxi.cloud dotyczący sklepów spożywczych wykazał, że w I kw. br. ruch wzrósł rok do roku (rdr). tylko w placówkach convenience – o 5,2 %. Z kolei zmniejszył się rdr. w supermarketach – o 5 %, hipermarketach – o 3,2 %, a także w dyskontach – o 3,1 %. Z zebranych danych wynika m.in. również, że częstotliwość robienia zakupów wzrosła rdr. w sklepach convenience i w hipermarketach.
Jak wynika z najnowszego raportu firmy technologicznej Proxi.cloud dotyczącego sklepów spożywczych, w I kwartale br. ruch (footfall) wzrósł rdr. tylko w formacie convenience – o 5,2 %. Z kolei spadł rdr. w supermarketach – o 5 %, hipermarketach – o 3,2 %, a także w dyskontach – o 3,1 % rdr.
– Shopperzy w convenience korzystają z szybkiego dostępu do podstawowych produktów, natomiast w dyskontach – z lepszych cen i szerszej oferty. Rodzaj dokonywanych zakupów w dużej mierze determinuje wybór formatu sklepu. Z kolei stabilny udział hipermarketów może świadczyć o tym, że ten segment wciąż ma lojalnych klientów, którzy konsekwentnie wybierają go do realizacji swoich zakupów – stwierdza ekspertka z Proxi.cloud.
Raport wykazał również, że w I kw. br. częstotliwość robienia zakupów wzrosła rdr. w dwóch formatach, tj. w sklepach convenience (I kw. br. – średnio 9,5 na miesiąc, I kw. ub.r. – 9,1 na miesiąc), a także w hipermarketach (odpowiednio 3,1 i 3). Z kolei spadki rdr. odnotowano w dyskontach (I kw. br. – średnio 7,1 na miesiąc, I kw. ub.r. – 7,3) oraz w supermarketach (odpowiednio 5,2 i 5,3).
– Częstotliwość robienia zakupów w poszczególnych formatach jest zbliżona do wartości zeszłorocznych. Niewielki wzrost w convenience wynika z wyższej dostępności sklepów i potencjalnie większej spontaniczności konsumentów. W przypadku hipermarketów wyjaśnieniem delikatnego skoku może być większa tzw. lojalizacja klientów. Z kolei spadek częstotliwości robienia zakupów w dyskontach może wynikać ze zmniejszonej aktywności działań marketingowych dwóch sieci należących do tego formatu – analizuje Mateusz Nowak.
Z raportu dowiadujemy się także o tym, jak w I kw. br. zmienił się rdr. średni czas trwania wizyty w sklepie. W przypadku jednego formatu nastąpił wzrost – convenience (I kw. br. – 4 min. i 24 sekundy, I kw. ub.r. – 4 min. i 6 sek.). Natomiast spadki rdr. widoczne są w hipermarketach (I kw. br. – 20 min. i 18 sekund, I kw. ub.r. – 21 min. i 48 sek.), w dyskontach (odpowiednio 13 min. i 54 sek. oraz 14 min. i 42 sek.), a także w supermarketach (10 min. i 54 sek. oraz 11 min. i 36 sek.).
– W przypadku czasu trwania wizyty w poszczególnych formatach różnice rok do roku są niewielkie i wynoszą poniżej jednej minuty. Wyjątkiem są hipermarkety, w których wynik jest wyższy – skrócenie średniego czasu trwania wizyty o 90 sekund. Zmiany o tej sile mogły być spowodowane czynnikami losowymi i nie powinny być odczuwalne dla sieci handlowych. W przypadku hipermarketów intensywniejszy spadek mógł potencjalnie wynikać z lepszej organizacji kas i ze skrócenia kolejek – tłumaczy Mateusz Nowak.
Autorzy raportu informują ponadto, że średni miesięczny łączny czas trwania zakupów wzrósł w jednym formacie – convenience (I kw. br. – 41 minut, I kw. ub.r. – 37 min.). Natomiast spadki dotyczą dyskontów (I kw. br. – 1 godz. i 39 minut, I kw. ub.r. – 1 godz. i 47 min.), supermarketów (56 min. oraz 1 godz. i 1 min.), a także hipermarketów (1 godz. i 3 setne sekundy oraz 1 godz. i 4 setne sekundy).
– Zmiany w łącznym czasie trwania zakupów są raczej subtelne, ale potwierdzają długofalowy trend. Klienci coraz częściej skracają czas spędzany na zakupach, wybierając szybsze i bardziej wygodne formaty. Wzrost w segmencie convenience odzwierciedla rosnącą liczbę wizyt i większą rolę tych sklepów w codziennych potrzebach zakupowych. Dla rynku może to oznaczać przesunięcie ciężaru z długich, rzadkich wizyt na częstsze, krótsze interakcje z klientem – podkreśla ekspertka z Proxi.cloud.
Jak przewiduje Weronika Piekarska, konsumenci będą najprawdopodobniej dalej dążyć do skracania czasu zakupów, głównie ze względu na tempo życia. Dla handlowców to wyraźny sygnał, że szybkość i wygoda obsługi stają się kluczowymi elementami doświadczenia zakupowego.
***
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę technologiczną Proxi.cloud w oparciu o dane z I kwartału br. i analogicznego okresu 2024 roku, z wykluczeniem świąt oraz niedziel niehandlowych. Analiza obejmuje zachowania konsumentów odwiedzających dyskonty spożywcze, supermarkety, hipermarkety i sieci typu convenience (łącznie 25 sieci handlowych). Wielkość próby wyniosła blisko 1,4 mln konsumentów. W sumie obserwowano ponad 40,6 tys. placówek, których lokalizacje zostały pozyskane ze stron internetowych sieci handlowych oraz z Google Maps. Wejście danego użytkownika w geofence było zarejestrowane jako wizyta klienta w sklepie, gdy trwała ona od 30 sekund do 20 minut w sklepie convenience, od 1 min. do 90 min. – w supermarkecie, od 1 min. do 2 godz. – w dyskoncie, a także od 2 min. do 2,5 godz. – w hipermarkecie. Dane zostały zgromadzone poprzez sieć aplikacji mobilnych wykorzystujących autorską technologię, opartą o geofencing metodę identyfikacji wejść i wyjść z wyznaczonych stref, wykorzystującą usługi lokalizacji urządzeń mobilnych. Rozwiązanie pozwala zbierać dane pasywnie oraz cechuje się dużą dokładnością lokalizowania użytkownika (dokładność od 2 do 20 metrów zależna jest od metody ustalania pozycji przez urządzenie mobilne). Technologia ta zapewnia pełną kontrolę nad dokładnością lokalizacji, a promień każdego geofencingu dostosowany jest do wielkości poszczególnych budynków. Ponadto, znany jest również czas przebywania użytkowników w danej lokalizacji, co stanowi dodatkowy poziom ochrony przed zliczaniem okolicznego ruchu pieszego czy ruchu pracowników badanych punktów.
źródło: Proxi.cloud
oprac.: K. Walkowiak