140 ton żywności przekazanej lokalnym Bankom Żywności, 90 tysięcy osób zaangażowanych w program edukacyjny „Talent do niemarnowania”, 70 tysięcy internautów, którzy podjęli wyzwanie „Zdrowego Apetytu” – to tylko niektóre przykłady inicjatyw społecznych Tesco Polska, zebranych w nowo opublikowanym Raporcie Społecznej Odpowiedzialności Tesco, podsumowującym okres 2012/13 – 2013/14.
Raport prezentuje całe spektrum inicjatyw społecznych, programów rozwojowych i edukacyjnych zrealizowanych przez Tesco. Jest to również podsumowanie pierwszego roku funkcjonowania nowej strategii Społecznej Odpowiedzialności firmy, która wyznaczyła nowe cele i priorytety: walkę z marnotrawieniem żywności, promocję zdrowego stylu życia i tworzenie możliwości dla młodych ludzi. Zostały podsumowane również działania dotyczące funkcjonowania firmy na co dzień – jak np. minimalizowanie wpływu na środowisko, tworzenie dobrego miejsca pracy, relacje z dostawcami, zapewnienie wysokiej jakości produktów czy wsparcie lokalnych społeczności.
– Ostatnie dwa lata objęte Raportem, to czas wytężonej pracy. Obok realizacji najważniejszych zadań biznesowych związanych z uruchamianiem nowych sklepów, sprzedaży internetowej i szeregu projektów wspierających sprzedaż i obsługę klienta, udało nam się również zostawić trwały ślad w działaniach na rzecz lokalnych społeczności. Założyliśmy Fundację Korporacyjną Tesco Dzieciom, która m.in. sfinansowała ponad 100 tys. posiłków dla dzieci, przekazaliśmy ponad 140 ton żywności dla osób potrzebujących, razem z kilkunastoma tysiącami uczniów przeprowadziliśmy największą w Polsce lekcję niemarnowania żywności i zdrowego odżywiania – mówi Czesław Grzesiak, Wiceprezes Zarządu Tesco Polska.
Raport to nie tylko przegląd działań Tesco, lecz także swego rodzaju audyt wewnętrzny, pozwalający zweryfikować realne osiągnięcia na tle wcześniej postawionych celów. Odpowiada na pytanie, jaki wpływ na swoje otoczenie ma firma i jak reaguje na pojawiające się wyzwania. Natomiast o wiarygodności Raportu świadczyć może wykorzystanie międzynarodowych wytycznych raportowania (Global Reporting Initiative) czy metodologii pomiaru efektów społecznych (LBG), która pokazuje, czy firma dobrze zainwestowała swoje środki w programy społeczne.
Warto również wspomnieć o procesie powstawania samego Raportu. – To od firmy zależy, jakie informacje zdecyduje się przekazać w Raporcie i na jakich tematach się skoncentruje. Aby zachować możliwie wysoką obiektywność w wyborze zagadnień, spytaliśmy się o zdanie ekspertów zajmujących się tematyką Społecznej Odpowiedzialności Biznesu i ochrony środowiska, reprezentujących branżę handlową i świat biznesu, przedstawicieli organizacji pozarządowych i uczelni. To oni wskazali nam obszary, w których chcieliby uzyskać szczegółowe informacje – wyjaśnia Patrycja Bejm-Maras, CSR Manager w Tesco Polska.