Grupa Kapitałowa Żywiec S.A. opublikowała sprawozdanie finansowe za 2015 rok. W ubiegłym roku producent między innymi Żywca, Warki, Heinekena i Tatry, powrócił do wzrostu sprzedaży i zysku:
- t
- sprzedaż piwa wzrosła o 9,6% (11,6 mln hl w porównaniu do 10,7 mln hl w 2014)
- skonsolidowane przychody netto ze sprzedaży zwiększyły się o 1.3% osiągając 3,132 mln zł
- zysk z działalności operacyjnej Grupy wyniósł 284 mln zł, co stanowi wzrost
to 100.6% w porównaniu do 2014r. - Grupa osiągnęła zysk netto w wysokości 298 mln zł (2014: 159 mln)
t
t
t
– W 2015 roku konsekwentnie wdrażaliśmy strategię komercyjną nastawioną na wzmocnienie marek i odzyskanie konkurencyjności cenowej, obniżonej przez działania konkurencji w poprzednich latach. Pozytywny wpływ na nasze wyniki miał także dobry sezon letni oraz powrót do współpracy z jedną z sieci handlowych. W efekcie zwiększyliśmy sprzedaż o blisko 1 mln hektolitrów w ciągu roku – powiedział Guillaume Duverdier, Prezes Zarządu Grupy Żywiec S.A. – Nowa strategia i koncentracja na rozwoju kluczowych obszarów biznesu, w połączeniu z restrukturyzacją i znaczącą obniżką kosztów, umożliwiły Grupie Żywiec zatrzymanie trendu spadkowego oraz odzyskanie konkurencyjności. Jeśli nie pojawią się nieprzewidziane okoliczności wynikające ze zmian w otoczeniu regulacyjnym, w tym roku planujemy umocnić naszą pozycję – dodał Duverdier.
2015 był kolejnym rokiem pełnym wyzwań dla branży piwnej. Utrzymująca się intensywna konkurencja, w połączeniu z dalszym rozwojem nowoczesnych kanałów sprzedaży, szczególnie dyskontów, doprowadziła do dalszych spadków cen w branży.
Innowacje i mocniejsze marki źródłem wzrostu sprzedaży Grupy
Pomimo trudnego otoczenia rynkowego, dzięki skutecznej strategii budowania marek, udanym innowacjom i dobrej pogodzie w sezonie letnim, Grupa Żywiec zwiększyła sprzedaż piwa na rynku krajowym o 9,6%. Flagowa marka Żywiec kontynuowała wzrost w ujęciu ilościowym i wartościowym oraz wzmocniła pozycję lidera w segmencie premium. W 2015 roku firma z sukcesem wprowadziła na rynek nowe produkty:
- t
- Grupa kontynuowała rozwój w segmencie premium rozszerzając ofertę specjalności pod marką Żywiec o nowy wariant – Żywiec Saison. Dziś pod flagową marką firmy obok lagera dostępnych jest już sześć piw w różnych stylach (Porter, Bock, Marcowe, Białe, APA i Saison). Na warianty Żywca przypada co czwarta złotówka wydawana na specjalności. Również oferta marki Desperados została rozszerzona o wariant Desperados Nocturno z rumem i mezcalem.
- Grupa Żywiec inwestowała we wzmacnianie marek regionalnych wprowadzając piwo Specjal Niefiltrowany z Rokitnikiem na północy kraju oraz Brackie Pils na południu.
tNa rynek powróciło legendarne piwo EB. - Rozszerzona została również oferta Warki Radler o nowy wariant smakowy Warka Radler czarna porzeczka z limonką, wzmacniając dotychczasową wiodącą pozycję marki w tej kategorii (obecnie Warka Radler jest dostępna w trzech wariantach smakowych oraz wersji bezalkoholowej 0,0%)
- Grupa Żywiec wprowadziła na rynek cydr Strongbow-najlepiej sprzedającą się markę cydru na świecie.
t
t
t
Bardziej konkurencyjna organizacja
Kontynuując strategię koncentracji na warzeniu piwa i budowaniu marek, na początku 2016r. Grupa Żywiec sfinalizowała transakcję sprzedaży 80% udziałów w spółce dystrybucyjnej Distribev partnerowi strategicznemu Grupie Orbico. Firma zdecydowała także wydzielić na zewnątrz usługi transportowe, kończąc działalność spółki Trans-Trade Żywiec i poszerzając współpracę z firmami zewnętrznymi. Grupa Żywiec kontynuowała także restrukturyzację nastawioną na obniżkę bazy kosztowej i zwiększenie tempa reakcji na sytuację na rynku. Wszystkie te zmiany w modelu działania, w połączeniu ze skuteczną strategią handlową, zaowocowały poprawą wyników.
Perspektywa na 2016
Grupa Żywiec oczekuje, że rynek piwa w 2016 roku pozostanie na podobnym poziomie w ujęciu ilościowym, natomiast w ujęciu wartościowym nieznacznie spadnie. Oczekujemy, że restrukturyzacja dokonana w 2015 roku przyniesie dalsze oszczędności i wpłynie na dalszą poprawę konkurencyjności firmy. Grupa Żywiec będzie kontynuować strategie budowania silnych marek, poprawy jakości obsługi Klienta i dystrybucji oraz dalszej koncentracji na odpowiadaniu na potrzeby konsumentów.