W Polsce coraz więcej mleka trafia do konsumentów przez zorganizowany rynek, co oznacza, że gospodarstwa rolne coraz mniej mleka sprzedają bezpośrednio lub zużywają na własne potrzeby. Główną rolę na tym rynku odgrywają mleczarnie oraz sklepy detaliczne, przez które produkty trafiają do konsumentów. Dziś ok. 70% mleka w Polsce jest dystrybuowane za pośrednictwem sklepów wielkoformatowych.
Analitycy zestawili wyniki dziesięciu największych producentów (według wartości sprzedaży). Każdemu z nich przyznawali punkty w 5 obszarach: cena, dystrybucja, udział rynkowy, kontrybucja do wzrostu oraz dedykowane produkty. Każdy z tych obszarów ma swoją konkretną wagę w końcowym wyniku producenta. Im więcej punktów zdobył producent tym bardziej zrównoważona jest jego strategia dystrybucyjna i cenowa wobec różnych rodzajów sklepów. Oznacza to, że taki producent nikogo nie dyskryminuje poprzez zróżnicowanie oferty asortymentowej i cen.
Wyniki rankingu producentów mleka ze względu na ich strategie stosowane wobec sklepów małoformatowych:
1. OSM Radomsko 92
2. OSM Krasnystaw 86
3. Mlekpol 84
4. Zott 74
5. OSM Wart-Milk 58
6. Mlekovita 56
7. OSM Łowicz 46
8. Polmlek 37
9. OSM Piątnica 36
10. Müller Dairy 28
Pierwsze dwa miejsca zajmują mleczarnie, których produkty rzadko można kupić w dyskontach, a jeżeli tam są, to ceny ich asortymentu nie różnią się znacząco od cen w sklepach małopowierzchniowych. OSM Radomsko (mleka „Ale!”, „Dobre!”, „Hej!”) i OSM Krasnystaw („Twoje Zdrowie”) przede wszystkim koncentrują się na sprzedaży w swoich macierzystych regionach i utrzymywaniu dobrej oferty we wszystkich rodzajach sklepów, w tym w niezależnym handlu detalicznym. Promocji sprzedaży w dyskontach nie organizuje właściwie cała pierwsza piątka rankingu. Mlekpol, największy producent mleka w Polsce („Łaciate”, „Białe”, „Zambrowskie”, „Mazurski Smak”), stosuje porównywalne ceny na całym ryku, choć zdarza mu się też mieć promocje niektórych produktów w dyskontach.
Jeszcze niewielki, ale szybko rosnący udział w polskim rynku mają mleka smakowe. Spośród ujętych w rankingu dwóch producentów, wyspecjalizowanych w takim asortymencie, zdecydowanym liderem sprzedaży jest Müller Dairy („Müllermilch”), który zamyka zestawienie. Lepiej wypadł Zott („Monte Drink”, „Serduszko”), który w rankingu zajął 4. miejsce.
Miejsca 5-10 zajmują producenci, którzy są intensywnie promowani w dyskontach. Często ich asortyment jest tam eksponowany jako produkty pierwszego wyboru albo ich zakup w większej ilości jest premiowany niższą ceną.
– Prognozy Euromonitora przewidują, że sprzedaż mleka w Polsce w ciągu najbliższych 5 lat będzie rosnąć i to mimo spadku liczby ludności. Uważamy, że znaczący udział w tym wzroście może mieć niezależny handel detaliczny. Warunkiem koniecznym jest jego sprawiedliwe traktowanie przez wszystkich producentów – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.