Wzrost kosztów działalności, wysoka inflacja, agresywna konkurencja i walka o klienta oraz nowe trendy w zakupach – tak zapisał się w historii handlu rok 2022. Mimo trudnej sytuacji gospodarczej Polska Sieć Handlowa Lewiatan osiągnęła satysfakcjonujące wyniki. Transformacja cyfrowa i technologiczna, optymalizacja procesów biznesowych oraz postawa prokliencka sprawiły, że sieć zamyka rok z obrotem detalicznym przekraczającym 15,2 mld zł oraz z 205 nowymi placówkami handlowymi.
Nowa, dynamiczna rzeczywistość wymusiła niemal we wszystkich branżach konieczność zmian. Wyzwania nie ominęły również handlu detalicznego, który pierwszy raz od dwóch dekad mierzy się z dwucyfrową inflacją i rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. Priorytetem właścicieli sklepów jest optymalizacja budżetów, a jednocześnie utrzymanie rentowności biznesu przy i tak niskiej marżowości.
– Bieżący rok zamknęliśmy 15-procentowym wzrostem obrotów. To dobry wynik, zważywszy na trudną sytuację z jaką borykamy się w okresie ostatnich trzech lat. Myślę tu o m.in. o pandemii, znaczącym wzroście kosztów prowadzenia działalności, licznych zmianach legislacyjno-podatkowych, dwucyfrowej inflacji oraz wojnie w Ukrainie. W 2022 roku, mimo niepewności gospodarczej, uruchomiliśmy 205 nowych sklepów, choć nie ukrywam, że część placówek musiała również zostać zamknięta. Jesteśmy też usatysfakcjonowani blisko 20-procentowym wzrostem sprzedaży produktów marki własnej. – komentuje wyniki Robert Rękas, prezes zarządu Lewiatan Holding S.A.
Dopasowanie asortymentu i cyfryzacja
W ubiegłym roku PSH Lewiatan koncentrowała się na finalizacji procesu cyfryzacji sieci, szczególnie na instalacji urządzeń POS we wszystkich sklepach oraz pełnym wdrożeniu Centralnego Systemu Analitycznego pozwalającego na automatyzację procesu przesyłania danych oraz analitykę i raportowanie w oparciu o Power BI. Uruchomiona została także platforma komunikacyjna i zadaniowa Lewiatan Biznes, znacząco poprawiająca przepływ informacji oraz wymianę wiedzy i doświadczeń w całej sieci.
Skutkiem obecnej sytuacji gospodarczej jest zmiana zachowań zakupowych konsumentów. Kluczowym elementem decyzji zakupowych ponownie jest cena, a co za tym idzie na znaczeniu zyskują promocje oraz „value for money”, czyli produkt dobrej jakości w przystępnej cenie. Mając powyższe na uwadze, kontynuowano w kolejnych sklepach Lewiatana projekt optymalizacji i dopasowania asortymentu do potrzeb zmieniającego się rynku i klienta.
Nowy model komunikacji
W ślad za zmieniającymi się potrzebami konsumentów zmienia się też model komunikacji Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan. Sieć rozszerza portfolio ogólnopolskich działań promocyjnych o nowe modele aktywności oparte na mechanizmach wielopaków oraz promocji warunkowych. Systematycznie rozwijana jest też aplikacja mobilna „Mój Lewiatan”. Oprócz szerokiej oferty promocji, kulinarnych inspiracji, klienci mają w niej możliwość zapoznania się ze specjalnymi ofertami swoich ulubionych placówek. Sieć rozwija również program lojalnościowy umożliwiający gratyfikację za dokonywane zakupy.
Klamrą spinającą działania adresowane do konsumentów jest nowa komunikacja marketingowa “Najświeższe lokalności”, której ambasadorem został Tomasz Jakubiak, od lat promujący szeroko rozumianą lokalność i smaki kuchni regionalnej. Ten popularny dziennikarz kulinarny jest także twarzą prowadzonej przez Lewiatana inicjatywy „Wybieram lokalne” przekonującej, że najlepsze produkty pochodzą z najbliższej okolicy. Prowadzi także cykl audycji kulinarnych w mediach społecznościowych sieci pod tytułem „Jakubiak gotuje z Lewiatanem”.
Silna marka własna
Zmiany nie ominęły także marki własnej sieci. W minionym roku Lewiatan zrewidował założenia strategiczne w obszarze marki własnej. Zmienił się asortyment poszczególnych grup i rozszerzono portfolio marek produktowych. Pierwsze efekty prac widoczne będą na sklepowych półkach już wkrótce.
– Reagując na nowe preferencje zakupowe konsumentów, prowadzimy dla sklepów programy stałych, dobrych cen, dzięki którym klienci mogą nabywać produkty znanych marek ogólnopolskich oraz regionalnych w korzystnych cenach. Postawiliśmy na strategię dopasowania asortymentu do potrzeb zmieniającego się rynku i oczekiwań klientów. Naszą przewagą jest też model biznesowy, umożliwiający podejmowanie decyzji o doborze asortymentu produktów lokalnych przez właścicieli sklepów. – dodaje Robert Rękas.
Inwestycja w rozwój sieci
Niezależnie od wyzwań z którymi się mierzy, Lewiatan wciąż się rozwija, a jego strategia opiera się na dwutorowej ścieżce ekspansji. Z jednej strony ważne jest nawiązywanie współpracy z nowymi przedsiębiorcami, z drugiej sieć koncentruje się na wspieraniu rozwoju biznesów tych, którzy już działają pod szyldem Lewiatana. Dzięki takiemu podejściu, mimo gospodarczych perturbacji, PSH Lewiatan w 2022 roku otworzył 205 nowych sklepów. Uruchomiono też 10 pilotażowych placówek nowego konceptu „Lewiatan w chwilę”, który pozwala na szybkie, ale zarazem kompleksowe zakupy.
– Ubiegły rok był dla nas okresem rozwoju i budowy nowej strategii, która pozwoliła nam wyznaczyć cele oraz jasno określić kierunki rozwoju sieci. Pod koniec roku przyjęliśmy nową strategię na lata 2023-2025, zakładającą jeszcze większą precyzję dotarcia do konsumenta i efektywność biznesową, w kluczowych kierunkach strategicznych wskazując na spersonalizowane działania i jeszcze większe zaangażowanie i odpowiedzialność biznesu w lokalnych społecznościach. – podsumowuje Robert Rękas.
Zmiany docenił rynek i klienci
Polska Sieć Handlowa Lewiatan jest regularnie doceniana w licznych konkursach i rankingach. Na Liście 2000 dziennika „Rzeczpospolita”, czyli w zestawieniu największych firm w Polsce (10. pozycja wg. danych za 2021 r., 5. w kategorii Handel a pierwsza w modelu franczyzowym).
W 2022 roku, po raz trzeci w historii, PSH Lewiatan otrzymała nagrodę „Retailer of the Year. Wybrany przez dostawców”. To wyraz uznania i docenienia wszystkich przedsiębiorców tworzących Lewiatana. Tytuł przyznawany jest sieciom na podstawie ocen dostawców i partnerów handlowych. Pozytywnie działania sieci ocenili też klienci i niezależni eksperci, po raz czwarty przyznając marce Lewiatan tytuł Superbrands, odzwierciedlający indeks siły marki. Indeks ten to różnica pomiędzy polecaniem marki przez konsumenta a odradzaniem zakupu jej produktów czy usług. Lewiatan triumfował również w tegorocznej edycji programu BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów. Sieć zajęła pierwsze miejsce w kategorii Innowacyjna Sieć Roku w grupie Supermarkety.
Społeczna odpowiedzialność biznesu
„Sustainability Awards 2022” to kolejne wyróżnienie, które w 2022 roku przyznano PSH Lewiatan. Sieć otrzymała je za autorski projekt „EKO Lider Lewiatana” promujący sklepy wprowadzające prośrodowiskowe rozwiązania oraz wspierający proces budowania świadomości tematu oszczędności energetycznych. Wpisując się w aktualnie panujący trend oszczędzania energii, inicjatywa przede wszystkim bierze pod uwagę wyzwania biznesowe stojące przed przedsiębiorcami. Pokazuje im jak prowadzić biznes w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem i mieć z tego realne korzyści finansowe.