Łączne obroty Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan w 2023 roku osiągnęły poziom 16,6 mld złotych i były o 9% wyższe niż rok wcześniej. Łączna liczba placówek sieci wynosi aktualnie 3229 sklepów, z czego 189 stanowią nowo otwarte obiekty.
W bieżącym roku przypada jubileusz 30-lecia działalności PSH Lewiatan. Tak wyjątkowy moment skłania do refleksji, podsumowań, ale i do spojrzenia w przyszłość. Świętowanie trzech dekad obecności na rynku to również okazja do podkreślenia priorytetów, wśród których Lewiatan największy nacisk kładzie na maksymalizowanie rentowności sklepów i konkurencyjności na rynku, poprawę efektywności procesów operacyjnych oraz przygotowania Sieci do nadchodzących zmian legislacyjnych, w tym realizacji systemu kaucyjnego.
Stabilne tempo wzrostu PSH Lewiatan
W minionym roku Polska Siec Handlowa Lewiatan powiększyła liczbę zrzeszanych sklepów do 3229. Uruchomionych zostało 189 sklepów, a zamkniętych 156. Bilans jest korzystny dla Sieci, ponieważ dzięki nowym otwarciom łączna powierzchnia sklepów zwiększyła się o 11 tys. mkw., a średnia powierzchnia sali sprzedaży wzrosła do ponad 194 mkw. Lewiatan także systematycznie modernizuje swoje placówki, aby odpowiadały na potrzeby klientów i zmieniające się trendy. W minionym roku zakończono ponadto pilotaż konceptu sklepów mniejszego formatu Lewiatan express. Obecnie w sieci funkcjonuje już ponad 50 placówek w nowym standardzie.
– Mimo wymagającej sytuacji ekonomicznej, spadku koniunktury gospodarczej i nastrojów konsumenckich, a przez to niższej skłonności przedsiębiorców do inwestycji zrealizowaliśmy zakładane cele ekspansji. Osiągnięte wzrosty obrotów pozwoliły nam na dalsze zwiększenie udziału w rynku w segmencie sklepów 0-500 mkw. – komentuje wyniki Robert Rękas, prezes zarządu Lewiatan Holding S.A.
Strategia zorientowana na zmieniającego się klienta
W minionym roku Lewiatan rozpoczął wdrażanie kolejnego etapu strategii biznesowej, której główną osią jest transformacja technologiczna stanowiąca motor zmian w sieci. Obecnie już wszystkie placówki spięte są w jednolitym systemie umożliwiającym przekazywania danych, automatyzację procesów i rozliczeń oraz kompleksową analitykę funkcjonowania sklepu w Power BI. Nowy fundament technologiczny umożliwia optymalizację wielu procesów operacyjnych w sklepach związanych między innymi z automatyzacją zarządzania asortymentem, opisu kartotek czy obsługi aktywności promocyjnych. Sieć wprowadziła ogólnopolskie promocje warunkowe, których katalog jest systematycznie poszerzany.
– Lewiatan jest prawdopodobnie jedyną w Polsce siecią franczyzową, która udostępnia dla swoich przedsiębiorców tak zaawansowane narzędzie biznesowe oferujące możliwość analizy biznesu za pomocą narzędzia klasy Power BI. To jest unikalna wartość pakietu franczyzowego Lewiatana – podkreśla Robert Rękas.
Miniony rok stał również pod znakiem zmian w portfolio marki własnej sieci. Efektem zmian były nowe marki, które pojawiły się na sklepowych półkach Lewiatana: Ale Dobre! – cross kategorialna marka dla osób poszukujących dobrych produktów w akceptowalnej cenie, Baila! – czyli wybór soków owocowo-warzywnych, napojów i smoothie oraz Vegelogy – marka produktów roślinnych.
– Marka własna Lewiatan od ponad 23 lat odpowiada na oczekiwania konsumentów, oferując produkty sprawdzonej jakości w konkurencyjnych cenach. Wdrażana strategia stanowi kolejny rozdział w jej rozwoju. Zakłada rozwój nowych, nieobecnych do tej pory w naszym portfolio kategorii, ale tez odświeżenie, nadanie właściwego charakteru dla produktów już istniejących. Właściwy kierunek zmian potwierdziły opinie ekspertów wyrażane licznymi nagrodami, które otrzymaliśmy – dodaje Robert Rękas.
Obecnie udział marki własnej Lewiatan w sprzedaży przekracza 6 proc. Pierwszy raz w historii sprzedaż przekroczyła wartość miliarda złotych, a dynamika wzrostu była większa od wzrostu sprzedaż detalicznej i wyniosła blisko 13%.
Rok pod znakiem walki o rentowność
Dla całego rynku oraz PSH Lewiatan rok 2024 będzie kolejnym z rzędu trudnym i wymagającym. Presja kosztowa związana z dwukrotnym podniesieniem płacy minimalnej i niepewnością utrzymania osłonowych taryf energii czy koniecznością dostosowania sklepów do wymogów realizacji systemu kaucyjnego stanowią główne wyzwania dla przedsiębiorców. Prawdopodobnie również w połowie roku czekać nas będzie zniesienie zerowej stawki VAT na żywność, co dać może kolejny impuls do wojny cenowej na rynku. Do końca roku sklepy muszą ponadto dostosować się do wymogów ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, która zacznie obowiązywać od stycznia 2025 r. Problemem są nieprecyzyjne zapisy ustawy oraz brak szczegółowych aktów wykonawczych na co wielokrotnie zwracali uwagę zarówno przedstawiciele Lewiatana jak i branży w konsultacjach z ustawodawcą.
– W naszym modelu biznesowym około dwie trzecie kosztów stanowią energia i płace. Rosnąca presja cenowa dodatkowo wpływa na marże detaliczne. To elementy, które są newralgiczne dla biznesu i pozostające pod naszą szczególną uwagą. Przedsiębiorcy stoją także przed koniecznością inwestycji w dostosowanie swoich sklepów do realizacji ustawy o systemie kaucyjnym – dodaje prezes Lewiatana.
Mimo trudnej sytuacji gospodarczej w Polsce i napiętej sytuacji geopolitycznej Lewiatan z konkretnymi celami wchodzi w jubileuszowy, trzydziesty rok swojej działalności. Sieć planuje dalsze, konsekwentne zwiększanie udziału rynkowego oraz kontynuację realizacji projektów strategicznych. Wkrótce zadebiutują kolejne odświeżone marki własne w portfolio Lewiatana. Jeszcze przed świętami wielkanocnymi sklepowe półki wzbogaci odmieniona marka bakali, a w drugim kwartale klienci będą mogli sięgnąć między innymi po nowe lody oraz ciastka. Zmiany czekają także uczestników programu lojalnościowego oraz aplikacji „Mój Lewiatan”, których jest już ponad 2,5 mln. Sieć pracuje nad nową odsłoną programu zapewniającą maksymalizację korzyści dla klientów i optymalizację formuły dla franczyzobiorców. Zapowiadane jest również rozszerzenie wachlarza promocji warunkowych, które wzbogacą cykliczne aktywacje konsumenckie. Sprzyjać temu będzie kolejny etap transformacji technologicznej sieci związany z ujednolicaniem systemu sprzedażowego w sklepach, nad którym Lewiatan obecnie pracuje.
Ważnym elementem planów sieci są też działania i inicjatywy prowadzone w aspektach zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej, środowiskowej i zarządczej. Silna i odpowiedzialna społecznie oraz środowiskowo marka to jeden z głównych filarów strategii biznesowej Lewiatana. W ubiegłym roku sieć wydała pierwszy w swojej historii Raport zrównoważonego rozwoju „Lokalnie Odpowiedzialny” za rok 2022. W bieżącym roku ukaże się druga jego edycja oparta o dane i działania za rok 2023. Realizowane będą również długofalowe inicjatywy Lewiatana, jak „Energooszczędny sklep” – platforma rozwiązań ekologicznych, energooszczędnych i odpowiedzialnych środowiskowo, „Wybieram lokalne” – inicjatywa zapraszająca do współpracy rodzimych, lokalnych dostawców i producentów oraz wyróżniająca produkty lokalne na półkach sklepów Lewiatan czy też działania na rzecz lokalnych społeczności prowadzone przez Fundację PSH Lewiatan Blisko twoich potrzeb.
źródło: PSH Lewiatan
Oprac.: red.