*artykuł zewnętrzny*
W Polsce działa blisko 30 sieci partnerskich i franczyzowych, zrzeszających ponad 50 tys. placówek handlowych. Na tym tle wyróżnia się działająca od ponad trzech dekad franczyza partycypacyjna PSH Lewiatan. To autorski model działania oparty na zaufaniu, wzajemnym szacunku i współpracy pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcami w procesie tworzenia rozwiązań́. W Lewiatanie przedsiębiorcy mają wpływ na kluczowe decyzje związane z jej rozwojem oraz swobodę w podejmowaniu wielu własnych działań. Dbałość o relacje widać we wskaźnikach rotacji franczyzobiorców, który w Lewiatanie wynosi zaledwie 11 proc. Warto podkreślić, że ponad 65 proc. franczyzobiorców jest związanych z siecią od 5 lat, a 38 proc. od dekady.
Na coraz trudniejszym i nasyconym rynku warto postawić na sprawdzonego partnera. Dobrze zorganizowane sieci, takie jak PSH Lewiatan, zapewniają przedsiębiorcom realne korzyści gwarantując stabilność, bezpieczeństwo bieżącego funkcjonowania.
Współpraca w DNA marki
PSH Lewiatan założyli przedsiębiorcy dla przedsiębiorców. Co to oznacza? W skrócie, że sieć nie jest techniczną siecią hurtowni ani modelem nastawionym stricte na zysk, ale na rozwijaniu biznesów członków sieci. Lewiatan powstał dla reinwestowania przychodów franczyzobiorców, a jego nadrzędnym celem jest wzmacnianie rentowności sklepów zrzeszonych pod niebiesko-żółtym szyldem. Innym elementem wyróżniającym sieć na rynku handlu detalicznego zarządzania w oparciu o zasady, takie jak: współtworzenia, współdecydowania i współodpowiedzialności za rozwój sieci wszystkich jej członków oraz wartości. Model zarządzania tworzy unikalną kulturę organizacyjną firmy.
Kompleksowy pakiet wsparcia przedsiębiorców
Kolejny atut to pakiet kontraktów handlowych zwiększających rentowność prowadzonego biznesu i dostęp do kilkudziesięciu umów okołobiznesowych czy dostęp do szerokiego asortymentu marki własnej.
Sieć wspiera przedsiębiorców w wielu obszarach biznesowych. W sferze handlowej zapewnia kontrakty ogólnopolskie i regionalne z wypłatą wynagrodzeń za ich realizację, co znacząco podnosi rentowność działalności handlowej. Franczyzobiorcy sieci mają dostęp do ponad 550 produktów marki własnej umożliwiające nawiązanie bezpośredniej walki konkurencyjnej z dyskontami. Przedsiębiorcy mają również zapewnione źródła dostaw produktów na uzgodnionych, atrakcyjnych warunkach u dystrybutorów. To kluczowe przewagi jakich pojedynczy sklep nie jest w stanie osiągnąć.
Na płaszczyźnie marketingowej i budowania relacji z klientami, sieć wspiera franczyzobiorców organizując cykliczne aktywacje promocyjne, regularne gazetki, akcje plakatowe czy billboardowe. Program lojalnościowy i aplikacja „Mój Lewiatan” umożliwia właścicielom sklepów precyzyjny kontakt z klientami i personalizację oferty. Sprzedaż sklepów wspierają również nowe mechanizmy promocji warunkowych, takie jak wielopaki, kupony w aplikacji mobilnej i inne aktywacje dla klientów.
Pakiet wsparcia przedsiębiorców Lewiatan obejmuje również codzienne sferę operacyjną: ubezpieczenie OC zapewnione w pakiecie franczyzowym, pakiet szkoleń prowadzonych przez ekspertów Centrum Edukacyjne Lewiatana oraz dostępnych na platformie on-line, pakiet umów niehandlowych obniżających koszty prowadzenia działalności m.in. opłat za użytkowanie energii, wyposażenie sklepu, artykuły kosztowe, odzież itp. W ramach pakietu franczyzowego oferowane jest również wsparcie w projektowaniu sklepu, od planu, przez wizualizację, dobór wyposażenia, aż do wsparcia realizacji inwestycji oraz doboru optymalnego do danej lokalizacji asortymentu.
Transformacja technologiczna
PSH Lewiatan w ostatnich latach przeszła drogę transformacji technologicznej. Na potrzeby uczestników sieci zbudowano solidne środowisko cyfrowe optymalizujące procesy biznesowe i wzmacniające efektywność operacyjną. Dziś wszystkie sklepy Lewiatana połączone są w centralnym systemie analitycznym, który pozwala na dwustronną komunikację ze sklepami. W czasie rzeczywistym pozyskiwane są informacje ze sklepów, co pozwala podejmować decyzje w oparciu o twarde dane. Narzędzie umożliwia dostęp do właściwych danych i analiz – to szereg rozwiązań służących zarówno rozwojowi sklepów, jak też przekładające się na konkretne oszczędności finansowe. Powstała też platforma do szybkiej, wewnętrznej komunikacji ze sklepami. To jest środowisko pracy i źródło wiedzy, zawierające wszystko, co jest potrzebne do efektywnego prowadzenia biznesu. To powoduje, że dziś PSH Lewiatan jest prawdopodobnie jedyną w Polsce siecią franczyzową, która udostępnia swoim przedsiębiorcom zaawansowane narzędzie analityczne oparte o Power BI. Sieć to teraz jeden, sprawnie funkcjonujący organizm, połączony w centralny system wymiany danych.
Sieć głosem przedsiębiorców
Istotną rolą działań jest również wsparcie przedsiębiorców w procesie przygotowania do zmian legislacyjnych, takich jak np. system kaucyjny. Nowa ustawa to ogromne wyzwanie dla przedsiębiorców. Sieć chce jednak jak najlepiej pomóc w wypracowaniu warunków umowy z operatorem systemu kaucyjnego oraz wyborze odpowiedniego dla nich urządzenia. Dlatego prowadzi testy całej gamy recyklomatów sprawdzonych w krajach sąsiednich i Skandynawii, w których systemy kaucyjne działają od lat. Takie podejście daje możliwość kompleksowego przygotowania sklepów do nowych regulacji prawnych. Zarówno pod kątem organizacyjnym, jak i w zakresie magazynowania surowca czy przekazywania zebranych opakowań do operatora systemu kaucyjnego.
Fundusz Rozwoju Konkurencyjności
Sieć wspiera franczyzobiorców nie tylko w biznesowych radach, ale także w aktywnej pomocy w trudnych sytuacjach, czego najlepszym przykładem jest pomoc w przypadkach utraty dobytku Lewiatańczyków w wyniku pożarów czy powodzi. W czasie pandemii stworzony został Fundusz Pomocy w wysokości 10 milionów złotych, który pomógł przedsiębiorcom przejść przez ten trudny okres. Dziś Fundusz ten został przekształcony w Fundusz Rozwoju Konkurencyjności i służy takim działaniom jak pomoc w dostosowaniu sklepów do systemu kaucyjnego czy wsparcia programu energooszczędności sklepów.
Zaangażowanie społeczne
Od początku działalności PSH Lewiatan dba o społeczności wokół swoich sklepów podkreślając, że sednem marki jest bycie blisko swoich klientów, pracowników i partnerów biznesowych. Odpowiedzialne prowadzenie biznesu to także kształtowanie postaw i działanie w kategoriach dzisiaj tak ważnych jak ochrona naszego środowiska. Fundamentem działań środowiskowych sieci jest m.in. platforma Energooszczędny Sklep – Zrównoważony Biznes, którego częścią jest ranking Eko Lider wyróżniający przedsiębiorców sieci wdrażających energooszczędne i ekologiczne rozwiązania w swoich sklepach. Od czterech lat działa również Fundacja PSH Lewiatan. Blisko Twoich potrzeb, która jest katalizatorem lokalnych inicjatyw i udziela przedsiębiorcom wsparcia merytorycznego, prawnego, organizacyjnego i marketingowego.
Polską Sieć handlową Lewiatan tworzy blisko 3300 sklepów prowadzonych przez 2100 przedsiębiorców, wśród których są supermarkety, duże i średnie placówki oraz najmniejsze sklepy w koncepcie Lewiatan express. W całej Polsce dają one zatrudnienie około 34 000 pracowników. Przewiduje się, że w roku 2024 Lewiatan osiągnie ponad 17,3 miliarda złotych obrotu detalicznego, w tym 1 mld złotych zrealizowany przez produkty marki własnej.