Zakochaliśmy się w produktach lokalnych: chętnie kupujemy wędliny, warzywa, przetwory i nabiał pochodzące od producentów, których niejednokrotnie znamy osobiście. Reprezentanci wszystkich generacji – zarówno Baby Boomers, Generacja X, Millenialsi jak i „Zetki” są zgodni, że nie chodzi wcale o chwilową modę. Badania PSH Lewiatan przeprowadzone w ramach realizowanej inicjatywy „Wybieram lokalne” pokazują, że przedstawiciele wszystkich generacji traktują lokalność jako wyraźny, długotrwały trend, który niesie sporo realnych korzyści dla społeczeństw.
Produkty lokalne cieszą się dobrą opinią i niesłabnącym zaufaniem konsumentów – są synonimem dobrej jakości oraz naturalnego smaku. Podstawy tego trendu są różnorodne. Z pewnością wpływ mają tu zjawiska globalne, a w tym: zmiany światopoglądowe wśród konsumentów, rosnący sceptycyzm w stosunku do monopoli korporacyjnych, a także poszukiwanie zdrowych alternatyw jeśli chodzi o żywność. Istotne jest też to, że z coraz większą uwagą i szacunkiem przyglądamy się najbliższemu otoczeniu – nie chodzi tu tylko o ład urbanistyczny, czy środowisko naturalne. Ważne dla nas jest to, że lokalna społeczność, której jesteśmy częścią, dobrze funkcjonuje w wymiarze ekonomicznym.
To nie jest chwilowa moda!
Pozytywne nastawienie do szeroko pojętej lokalności potwierdzają najnowsze badania przeprowadzone przez PSH Lewiatan w ramach inicjatywy „Wybieram lokalne”. Wynika z nich, że dobre postrzeganie lokalności jest charakterystyczne dla wszystkich grup społecznych. Zarówno przedstawiciele pokolenia Baby Boomers, jak i Pokolenia X, Millenialsów i „Zetek” zgadzają się ze stwierdzeniem, że rosnąca popularność produktów lokalnych, czyli produktów wytwarzanych przez lokalnych przedsiębiorców zlokalizowanych w niewielkiej odległości od miejsca ich sprzedaży (20-50 km) nie jest wyłącznie modą, która przeminie. To, że mamy raczej do czynienia z trwałym trendem, przyznaje aż ponad 64% procent reprezentantów pokolenia Baby Boomers, ponad 63% reprezentantów przedstawicieli pokolenia X, blisko 63% Millenialsów i prawie 58% reprezentantów Pokolenia Z. W tym ostatnim przypadku odsetek twierdzących, że mamy do czynienia z chwilową modą jest jednak największy. Twierdzi tak 24,3 % procent „Zetek”.
– Powyższe wyniki badań nie dziwią. Popularność produktów lokalnych utrzymuje się na wysokim poziomie, jest to mocno wyraźny trend na rynkach globalnych. Klienci regularnie poszukują wyrobów produkowanych przez przedsiębiorców znanych im z najbliższego otoczenia. Trend doskonale łączy się z inną globalną tendencją – konsumpcją zdrowej żywności. Lewiatan ma w swojej strategii stałą współpracę z producentami lokalnymi, których produkty można znaleźć na półkach naszych sklepów. Warto dodać, że cyklicznie organizujemy w naszej sieci Festiwal produktów lokalnych, który jest doskonałą okazją, by zaprezentować klientowi najlepsze wyroby z najbliższej okolicy – mówi Robert Rękas, prezes PSH Lewiatan.
Wartości dla społeczeństwa i biznesu
Szeroko pojęta „lokalność” jest postrzegana także przez badanych jako pozytywny trend społeczny – w tej kwestii postawy i przekonania wśród badanych są równie jednorodne. Na pytanie, czy moda na lokalne produkty spożywcze ma pozytywny wymiar społeczny, twierdząco odpowiedziało blisko 82% przedstawicieli Baby Boomers, blisko 83% reprezentantów pokolenia X i Millenialsów. W tym przypadku „Zetki” nie odbiegają znacznie od reszty – z taką opinia zgodziło się aż 81 % respondentów generacji.
Na czym dokładnie polega pozytywny wymiar tego trendu? Przeważająca część respondentów zgadza się z opinią, że produkcja i sprzedaż produktów lokalnych oznacza wsparcie i promocję lokalnej gospodarki i regionu. Tak twierdzi 56% pokolenia Baby Boomers, ponad 58% reprezentantów pokolenia X, ponad 54% pokolenia Y i 49% pokolenia Zet. Jednocześnie wszyscy wskazują na to, że pozytywnym skutkiem popularności lokalnych produktów jest przede wszystkim dostęp do zdrowych i świeżych wyrobów – takie przekonanie wyraża blisko 58% respondentów z pokolenia Baby Boomers, ponad 52% przedstawicieli pokolenia X, 56% Millenialsów i blisko 55% „Zetek.
Powyższe wyniki badań wskazują na to, że trendy, które zaistniały na rynku produktów spożywczych kilka lat temu, mają swoją kontynuację.
źródło: PSH Lewiatan
Oprac.: Klaudia Walkowiak