Przyszłość handlu z perspektywy generacji Z i seniorów

Przyszłość handlu z perspektywy generacji Z i seniorów

05 maja 2025

Na rynku dostrzegalna jest zmiana trendu. Na znaczeniu zyskują m.in. sieci convenience. Jak będzie wyglądał handel za 7-8 lat z perspektywy dwóch grup klientów: generacji Z oraz seniorów? W poszukiwaniu odpowiedzi przyglądamy się aktualnym kierunkom rozwoju i pytamy ekspertów.

Według niedawno opublikowanego raportu Proxi.cloud, obejmującego sklepy spożywcze porównującego dane rok do roku 2023 vs 2024, w ub.r. ruch w sieciach convenience oraz hipermarketach wzrósł odpowiednio o 14,2 % i 7,1 %. Spadł natomiast w supermarketach i dyskontach – o 5,6 % i 1,8 %. Obserwacją objęto zachowania 1,4 mln klientów w 38,2 tys. placówek handlowych.

Według Mateusza Nowaka, eksperta Proxi.cloud, wzrost ruchu w sklepach convenience mógł być spowodowany ekspansją tego formatu. Spora dostępność takich placówek oraz szeroki wachlarz ich promocji zachęcały do wizyt. Patrząc na wyniki, wysoce prawdopodobne jest to, że konsumenci skupili się na dużych i rzadszych zakupach w hipermarketach, a bieżące braki uzupełniali w mniejszych sklepach, bliżej domu. Co jeszcze można wyczytać z danych? Następuje widoczny wzrost dostępności placówek typu convenience. Jeśli zaś chodzi o ofertę, która obowiązuje w tego rodzaju sklepach, pojawia się coraz więcej atrakcyjnych promocji, co także zachęca do zakupów w tym formacie.

Jaki konsument, takie zakupy

Typy konsumentów, a co za tym idzie – ich zachowania wynikające z wieku, statusu rodzinnego, aktywności zawodowej oraz specyficznych preferencji – to wątek, który z uwagą śledzimy, gdyż wpływa on na szereg zjawisk dotyczących branży FMCG na różnych polach.

Postanowiliśmy zasięgnąć języka u ekspertów zajmujących się pozyskiwaniem i analizą danych, a także u producentów, którzy podzielili się z nami odpowiedzią na pytania o trendy w handlu w kontekście preferencji zakupowych generacji Z oraz seniorów teraz i w przyszłości. Nasze pytania brzmiały następująco:

  • Jak według Państwa będzie wyglądał handel za 7-8 lat z perspektywy generacji Z i seniorów – czyli grup, które stronią od gotowania i robienia zakupów na zapas? Czy będą oni kupować w sklepach blisko miejsca zamieszkania, czy też w nieco tańszych dyskontach?
  • Czy według Państwa trend wybierania sklepów convenience przez młodych zostanie utrzymany? Czy kolejne pokolenia będą preferować szybkie zakupy i dania gotowe? Z innych badań wynika: młode gospodynie już teraz są mniej zainteresowane robieniem zakupów na tzw. zapas (w dyskontach i hipermarketach), a w przyszłości to się jeszcze pogłębi. Podobne zachowania, brak potrzeby przygotowywania posiłków w domu dotyczyć będą konsumentów w wieku senioralnym (wdowy i wdowcy), których liczba z roku na rok się powiększa i już wynosi blisko 10 milionów.

Wiesław Generalczyk wraz z zespołem redakcyjnym