Najlepszą promocją, zdaniem Polaków, jest obniżka ceny produktu lub usługi – korzystanie z niej deklaruje coraz więcej badanych. Z kolei w ciągu roku o połowę spadł odsetek osób biorących udział w konkursach. Istotnie mniej osób brało również udział w degustacjach produktów – wynika z Monitora Promocji 2016 ARC Rynek i Opinia.
Polacy od wielu lat lubią promocje i biorą w nich udział. To, co się zmienia, to stosunek do różnych form promocji wynikający z rosnącej świadomości konsumentów. O ile zainteresowanie obniżką ceny produktu czy usługi się umacnia, o tyle formy promocji wymagające większego zaangażowania konsumenta, jego działania słabnie, zwłaszcza w sytuacjach, kiedy korzyść nie jest jednoznaczna i gwarantowana. Ponadto konsumenci coraz rzadziej korzystają z promocji, w ramach której otrzymują gratisowo inny produkt lub usługę. Część klientów stara się mieć na uwadze to, by korzystanie z promocji nie prowadziło do kupowania rzeczy, których nie potrzebują. Niemal o połowę spadł udział respondentów w promocjach powiązanych z akcjami charytatywnymi.
Głównym źródłem informacji na temat promocji pozostają gazetki reklamowe sklepów. Jednocześnie warto zauważyć, że wśród pięciu najważniejszych źródeł informacji na temat promocji wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotował „regał sklepowy”. Może to oznaczać, że klienci rzadziej niż dotychczas poszukują wcześniej informacji o promocjach, a częściej sprawdzają dostępne promocje na miejscu w sklepie.
Z wypowiedzi konsumentów na temat promocji i przyczyn, dla których rezygnują z korzystania z nich wyraźnie wynika, że polski konsument jest coraz bardziej świadomy i wyedukowany. Polski konsument zauważa, że korzystanie z promocji nie zawsze mu się opłaca. Nie kupuje produktów, których nie potrzebuje lub których nie zdąży wykorzystać przed upływem terminu ważności.
„Wieloletnie doświadczenia zakupowe Polaków, w tym korzystanie z promocji powodują, że ten instrument marketingu „opatrzył się” konsumentom. Polscy konsumenci mają styczność z promocjami sprzedaży już od ponad 25 lat. Konsumenci wiedzą, czym są promocje, znają ich zalety, ale poznali też ich wady i niedoskonałości. Zarządzanie promocjami jest coraz trudniejsze i wymaga pełnej wiedzy o preferencjach i oczekiwaniach polskich konsumentów. Promocje wciąż działają, jednak klienci są bardziej wymagający i, co ważne, oczekują natychmiastowej korzyści.” – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.