Sezon letni w branży winiarskiej od kilku lat należał do dwóch kategorii – cydrów i lekkich win musujących. W zeszłym roku cydr zanotował spadek dynamiki wzrostu sprzedaży, na prowadzenie wysunęło się natomiast prosecco. Z czego wynikała ta zmiana? Eksperci ze Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa prognozują jak będzie kształtował się rynek na przestrzeni kilku najbliższych miesięcy i zdradzają jakie nowości produktowe pojawią się na półkach sklepowych.
Na polskim rynku letnich produktów winiarskich nie ma dużych zaskoczeń. Prym wiodą cydry i wina musujące. Popularność tych lekkich propozycji, które świetnie sprawdzają się w ciepłe dni, ma swoje odbicie także w światowych trendach. W Polsce w ubiegłym roku cydry ustąpiły miejsca winom musującym. Głównie dlatego, że mamy już za sobą kluczowe impulsy wzrostu tej kategorii, takie jak obniżenie akcyzy czy akcja społeczna „Jabłkiem w Putina”, związana z embargiem Rosji na polskie owoce. Nie bez znaczenia jest tu też zakaz reklamy, który dodatkowo ogranicza możliwości marketingowe producentów. Na pierwszy plan wysunął się za to bardzo konkretny rodzaj wina musującego – modne i pożądane wśród grupy docelowej prosecco, będące hitem też w innych krajach Europy.
Co z cydrem?
„Kategoria cydrów będzie rosła, lecz nieco wolniej niż w ostatnich trzech latach. Zarówno Warwin jak i inni producenci wypuszczają na rynek nowe produkty, nowe smaki,
które z pewnością przełożą się na dalszy wzrost konsumpcji cydrów. Dość istotny jest tu fakt, że spadek wartości całej kategorii w 2016 r. jest pozorny i wynika głównie z przyjętej metodologii kwalifikowania produktów jako cydr przez firmy badawcze. W 2016 r. odbył się launch marki „Dziki Sad” przez Grupę Żywiec, wsparty bardzo intensywną kampanią mediową (TV, OOH, social media) oraz działaniami in-store. Dla konsumentów jest to cydr (choć zgodnie z definicją cydrem jako takim nie jest) i część z nich sięgnęła po ten produkt. Oceniając wydatki mediowe, szerokość dystrybucji i całość wsparcia zakładamy, że sprzedaż tej marki raportowana w kategorii piw smakowych wg np. panelu Nielsen, jest dużo wyższa niż „spadek” kategorii cydrów. Mamy więc do czynienia ze zwykłą migracją konsumentów
pomiędzy markami. To normalny proces” – mówi Krzysztof Beling, Dyrektor Handlu
i Marketingu – Warwin S.A.
Jacek Jantoń, Prezes Zarządu – Jantoń S.A. Sp. K., Wiceprzewodniczący Rady Głównej Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa dodaje: „Nasza firma stale rozwija kategorię cydru w Polsce, dynamicznie reagując na zmieniające się potrzeby konsumentów
i ich otwartość na nowości rynkowe. Z naszej analizy wynika, że rynek cydrów będzie w fazie powolnego wzrostu i potrzebuje następnego impulsu do rozwoju. Dlatego przygotowaliśmy w tym roku innowacyjne rozwiązanie – Dobroński Bubble Cider, który odpowiada na zapotrzebowanie klientów na nowe smaki. Jest to połączenie cydru o naturalnym słodko-kwaśnym smaku z owocowymi kulkami w jednym z trzech smaków: limonki, jagody lub maliny. Takie połączenie nadaje całej kategorii inny, modny wymiar. Szacujemy wzrost rynku na poziomie 5-8%, przy 35% wzroście tej kategorii w naszej firmie”.