Produkty mleczne jako żywność funkcjonalna

Aktualności

Produkty mleczne jako żywność funkcjonalna

15 stycznia 2019

Rynek produktów mlecznych w Polsce jest już dojrzały – po latach dynamicznego wzrostu wolumeny sprzedażowe ustabilizowały się, jednak rośnie wartość sprzedaży, którą napędzają nowe trendy konsumenckie. Wysokie zapotrzebowanie na tego typu produkty pozwoliło wykształcić się na polskim rynku liderom w zakresie produkcji i dystrybucji nabiału.

Rynek nabiału jest bardzo perspektywiczny. W Polsce można zauważyć duże zainteresowanie zarówno produktami krajowymi, jak i importowanymi. Prognozy agencji badawczej Euromonitor zakładają jego średnioroczny wzrost wartości na poziomie 1,5 proc. w kolejnych latach, aż do 2021 r.

Produkty z kategorii nabiału to elementy codziennej diety, niezwykle lubiane, popularne i co najważniejsze – zdrowe. Rynek produktów mlecznych wzrósł w skali roku o 6% w przypadku całej kategorii, a jeśli chodzi o produkty skierowane do dzieci – o 4%. Sery twarde cieszą się niesłabnącym powodzeniem u najmłodszych, a dodatkowo mają korzystny wpływ na prawidłowy wzrost organizmu oraz wzmocnienie kości i zębów. Są one produktami, które trafiają do każdej grupy konsumenckiej.

Jednym z ważniejszych obecnie trendów żywieniowych jest spożywanie produktów mlecznych pozbawionych laktozy, a rynek tych produktów cały czas rośnie. Fermentowane napoje mleczne, czyli jogurty, kefiry, zsiadłe mleko i maślanka, to smaczna alternatywa dla mleka oraz doskonała propozycja dla osób cierpiących na nietolerancję laktozy, czyli cukru mlecznego. Szacuje się, że w niedalekiej przyszłości udział produktów bezlaktozowych może sięgnąć nawet 10% całego rynku mleczarskiego.

Rynek kefirów wart jest ponad 2 mld 286 mln zł i w przeciągu roku wzrósł wartościowo i ilościowo o 6,5%. Największą popularnością wśród konsumentów cieszy się jogurt naturalny, któremu przypada 88,1% rynku w ujęciu wartościowym. Rynek jogurtów pitnych wart jest ponad 551 mln zł, a wielkość sprzedaży to przeszło 72 mln kg.

Fot. Shutterstock