Jak podaje Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) średnioroczne obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. Najlepsze wyniki w 2024 r. odnotowały obiekty średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA), których obroty zwiększyły się o 4,5 % w stosunku do 2023 r. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) obroty były o 4,2 % wyższe, a w dużych obiektach (40-60 tys. mkw. GLA) o 4,0 %. Z kolei obroty najmniejszych centrów (5-20 tys. mkw. GLA) zwiększyły się o 2,4 % w stosunku do 2023 r.
W dwóch ostatnich miesiącach minionego roku obroty rosły o 7,4 % w listopadzie i o 6,3 % w grudniu, w porównaniu do analogicznych miesięcy w 2023 r.
– Z indeksów Polskiej Rady Centrów Handlowych, największego w Polsce cyklicznego badania obrotów i odwiedzalności centrów handlowych wynika, że w 2024 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 4,3 % wyższe niż w 2023 r. Dla całego handlu, jak wynika z danych GUS, wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wyniósł 3,3%. Zwiększyła się również odwiedzalność galerii handlowych przez klientów, która wzrosła o 0,2 % w stosunku do 2023 r. – informuje Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
– Analiza wyników indeksów PRCH za 2024 rok rodzi refleksję, że centra handlowe tworzą stabilny i dojrzały rynek. Stabilność wyrażona jest frekwencją niezmieniającą się wobec roku poprzedniego, a dojrzałość odzwierciedlona jest we wzroście obrotów, który zbliżony jest do poziomu inflacji. To dobra wiadomość, gdy na centra handlowe patrzymy w szerszym kontekście, jak na kanał dystrybucji, który o tego samego konsumenta konkuruje np. z handlem internetowym. Wyniki kategorii, jak rozrywka oraz zdrowie i uroda zgodne są z trendami konsumenckimi i wskazują dalszy kierunek ich rozwoju – mówi Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.
Na ożywienie w centrach i parkach handlowych w 2024 r. wskazują dane podawane przez sieci handlowe, właścicieli obiektów oraz firmy analityczne. Na rynku zadebiutowały nowe marki handlowe, a część najemców zapowiada rozbudowę swoich stacjonarnych sieci sprzedaży. Właściciele i zarządcy obiektów handlowych informują o pozyskiwaniu nowych najemców . Wzrost nowych i odnowionych umów najmu w działających obiektach miał miejsce przy jednoczesnym – jako podaje Cushman & Wakefield – oddaniu do użytku 530 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej w 2024 r. (najwięcej od 2015 r.). Branża odnotowała dalszy spadek poziomu wakatów, który w ocenie Cushman & Wakefield, na koniec 2024 r. wynosił średnio 3 %. Wzrost dynamiki rynku wpłynął również na inwestorów, a wolumen transakcji dotyczących obiektów handlowych osiągnął w minionym roku 1,6 mld euro (4-krotnie więcej niż w 2023 r.).
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była 2024 r. o 0,2 % wyższa niż rok wcześniej. W dwóch ostatnich miesiącach 2024 r. odwiedzalność wzrosła o 3,9 % w listopadzie i o 0,3 % w grudniu, w stosunku do analogicznych miesięcy 2023 r.
PRCH Turnover Index – od 2008 r. jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów najemców w centrach handlowych. Dotyczy obiektów handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38 % rynku centrów handlowych w Polsce. Ze względu na poufność i wrażliwość tego typu danych, za ich gromadzenie, weryfikację i analizę odpowiada GfK – An NIQ Company. Informacje pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Wyniki obrotów najemców w centrach handlowych podawane są w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.
PRCH Footfall Density Index od 2008 r. jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Za gromadzenie, weryfikację i analizę danych o odwiedzalności odpowiada GfK – An NIQ Company. Indeks jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w obiektach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą aż do 98 %. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. Informacje są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 3 8% rynku centrów handlowych w Polsce. Dzięki temu indeks bardzo miarodajnie pokazuje liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.
źródło: Polska Rada Centrów Handlowych
oprac.: K. Walkowiak
fot.: Bigstock