Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) opublikowała najnowszy raport „Rynek obiektów handlowych w Polsce – I połowa 2025 r.”. Wynika z niego, że na koniec czerwca 2025 r. zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęły 13,95 mln mkw. GLA, a wskaźnik nasycenia wzrósł do 372 mkw. na 1000 mieszkańców. W pierwszych sześciu miesiącach roku oddano do użytku 132,6 tys. mkw. nowej powierzchni, z czego 83,4% stanowiły parki handlowe. W budowie jest kolejne 561 tys. mkw. GLA, z planowanym otwarciem do końca 2026 r.
Dynamiczna podaż w małych miastach i aglomeracjach
W I połowie 2025 r. 61% nowej podaży zrealizowano w miastach do 100 tys. mieszkańców, a 35,5% w największych aglomeracjach. W porównaniu z rokiem 2024 oznacza to dalszą polaryzację inwestycji w kierunku najmniejszych i największych ośrodków miejskich. Największe obiekty oddane do użytku to m.in. Designer Outlet Kraków, park handlowy Łabędzka w Gliwicach oraz M Park Mrągowo.
Rynek inwestycyjny: 1,7 mld euro i dominacja parków handlowych
Pierwsze półrocze 2025 r. przyniosło 63 transakcje o łącznej wartości ok. 1,7 mld euro, co odpowiada wynikom z analogicznego okresu 2024 r. Segment magazynowy odpowiadał za 40% wartości, a handel – za 19%, przy czym w handlu kluczową rolę odegrały parki handlowe i obiekty convenience, które stanowiły 50% liczby transakcji i 59% wartości w tym segmencie. Największe transakcje w sektorze handlowym obejmowały m.in. zakup portfela 10 parków A Centrum przez czeskiego inwestora My Park oraz przejęcie CH Glinki w Bydgoszczy przez Redkom Development.
Obroty i odwiedzalność
Indeks PRCH pokazuje, że w I połowie 2025 r. obroty najemców centrów handlowych wzrosły o 1,1% rok do roku, osiągając średnio 1 022,30 PLN/mkw., przy jednoczesnym spadku odwiedzalności (footfall) o 2,1%. Największe wzrosty sprzedaży odnotowały kategorie: usługi (+6,8%), zdrowie i uroda (+5,1%), gastronomia (+5,1%) oraz rozrywka (+4,6%).
– Dane potwierdzają ewolucję roli obiektów handlowych – to już nie tylko miejsca zakupów, lecz także przestrzenie spotkań, rozrywki i budowania doświadczeń – podkreśla Hanna Ołbińska, Starszy Konsultant ds. Analiz i Badań Rynku, PRCH.
Eksperckie analizy trendów
Raport zawiera także artykuły ekspertów poświęcone m.in. retailtainmentowi, nowym strategiom rozwoju gastronomii i rozrywki oraz światowym trendom przekształcającym centra handlowe w miejsca pełne emocji i wrażeń.
Autorzy raportu
Autorami raportu są członkowie PRCH Retail Research Forum: Klaudia Okoń (BNP Paribas Real Estate Poland), Ewa Derlatka-Chilewicz (Cushman & Wakefield), Piotr Pieńkos (GfK – An NIQ Company), Julia Czapla (CBRE), Maciej Kotowski (JLL), Wojciech Wojtowicz (Colliers), Wioleta Wojtczak (Savills), Paulina Brzeszkiewicz-Kuczyńska (Avison Young) oraz Hanna Ołbińska (Polska Rada Centrów Handlowych).
źródło: PRCH
oprac.: K. Walkowiak
fot.: Pexels/Fran Zaina