W maju, który był pierwszym miesiącem po czwartym lockdownie, odwiedzalność w dni robocze była o 17% niższa niż w 2019 roku, a jednocześnie o 33% wyższa niż rok temu, czyli tuż po pierwszym zamknięciu. Sobota była najchętniej wybieranym dniem na zakupy – w ten dzień każdą galerię średnio odwiedziło od 3 do 4 tys. klientów więcej niż w pozostałe dni handlowe tygodnia.
8 maja okazał się najlepszym pod względem odwiedzalności dniem dla centrów handlowych w całym miesiącu – była to pierwsza handlowa sobota po 6-tygodniowym lockdownie. Dane PRCH nt. odwiedzalności centrów handlowych pochodzą z systemów zliczania klientów za pomocą kamer 3D, które podają liczbę klientów z dokładnością do 98%.
Cała branża centrów handlowych wraz z konsumentami z niecierpliwością oczekiwała pełnego otwarcia obiektów i możliwości wznowienia działalności po okresie obostrzeń związanych z ostatnim, czwartym lockdownem. Polska Rada Centrów Handlowych przeanalizowała wyniki odwiedzalności centrów handlowych za miesiąc maj porównując je z poprzednimi latami. Wyniki napawają optymizmem. Stopniowo z każdym tygodniem powraca do centrów pełna oferta handlowo-usługowa, co skłania klientów do regularnych odwiedzin i korzystania z niej. Wprowadzone wysokie standardy sanitarne potęgują poczucie bezpieczeństwa w obiektach handlowych, a klienci spragnieni kontaktów i wyjścia z domu wracają do nawyków zakupowych sprzed pandemii.
W związku z doświadczeniami z pandemii, obserwuje się zmienione zachowania konsumenckie. Od kilku miesięcy centra handlowe odwiedzane są raczej w pojedynkę niż całymi rodzinami. Zakupy są bardziej celowe, a paragon wyższy. Już w lutym tego roku obserwowano obroty wyższe niż przed pandemią, mimo odwiedzalności wynoszącej 79% poziomu z 2019 roku.
– Pełne otwarcie centrów handlowych było długo oczekiwane przez miliony osób: konsumentów, właścicieli i zarządców obiektów oraz najemców. Wyniki odwiedzalności w maju potwierdzają prognozy, że powrót do wyników sprzed pandemii powinien nastąpić szybko. Klienci, których coraz większa grupa jest już zaszczepiona, wyszli z domów, aby uzupełnić garderobę na lato oraz nadchodzące wakacje. Chętnie też korzystają z oferty kawiarni i restauracji, które działają w trybie na miejscu – powiedział Krzysztof Poznański, Dyrektor Zarządzający PRCH.
Właściciele centrów handlowych potwierdzają dobre wyniki w maju
Monika Pyszkowska, Director Center Management International z ECE Projektmanagement Polska dzieli się danymi zbliżonymi do tych prezentowanych przez PRCH. – Średnia dzienna frekwencja w maju w Galerii Bałtyckiej była o ok. 20%. niższa niż w 2019 roku i znacząco wyższa niż przed rokiem. Dodatkowo zdecydowana większość najemców była zadowolona ze swoich majowych obrotów – mówi.
Podobne wyniki płyną ze Starego Browaru w Poznaniu. – Odwiedzalność Starego Browaru nie odbiega od poziomu średnich rynkowych podawanych przez PRCH dla dużych centrów handlowych zlokalizowanych w centrach miast, zarówno w 2020, jak i w 2021 roku. Ważnym impulsem, przekładającym się na wzrosty footfallu w Starym Browarze było ponowne otwarcie ogródków 15 maja. Restauracje przy Dziedzińcu oraz większość kawiarni dysponuje bardzo atrakcyjnymi przestrzeniami na świeżym powietrzu z widokiem na park i zieleń – to od razu zachęciło klientów do odwiedzin w naszym centrum – komentuje Magdalena Kowalak, Prezes Spółki Zarządzającej Starym Browarem.