PRCH: Majowe wyniki centrów handlowych utrwalają trend wzrostowy

Detal/Hurt

PRCH: Majowe wyniki centrów handlowych utrwalają trend wzrostowy

23 lipca 2025

Maj 2025 roku przyniósł dalszy wzrost obrotów i stabilizację liczby odwiedzin w centrach handlowych. W porównaniu do tego samego miesiąca w 2024 roku obroty wzrosły o 2,8 %, natomiast footfall, czyli liczba klientów odwiedzających centra handlowe, wzrósł o 0,3 % – informuje Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH).

– Dane za maj potwierdzają utrzymujący się trend wzrostu w branży centrów handlowych. Obrazują to wskaźniki obrotów i footfallu, które PRCH zbiera od właścicieli i zarządców 125 centrów w Polsce. Majowe +2,8% wzrostu obrotów przy stabilnym poziomie odwiedzalności potwierdzają, że klienci nie tylko regularnie odwiedzają centra handlowe, ale także wydają w nich więcej – komentuje Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Dane nt. obrotów pochodzą od najemców, którzy raportują je bezpośrednio centrom handlowym. Poszczególne centra handlowe przekazują je w formie zagregowanej do GfK – An NIQ Company. Wyniki odwiedzalności pochodzą z urządzeń automatycznie zliczających odwiedzających w centrach handlowych – i one również trafiają do GfK – An NIQ Company. Firma ta na zlecenie PRCH weryfikuje dane i konsoliduje je w indeksy: PRCH Turnover Density Index oraz PRCH Footfall Density Index, tym samym anonimizujac dane i utrzymując wszelkie klauzule poufności dot. danych szczególnie wrażliwych.

– PRCH Footfall Index opiera się dziś na najbardziej aktualnych i zweryfikowanych danych z rynku. Korzystamy z doświadczenia zespołu GfK, który od lat specjalizuje się w analizach dla nieruchomości handlowych, a także z nowoczesnej platformy, zapewniającej wysoką jakość i spójność raportowania. Dodatkowym atutem jest zaplecze technologiczne i merytoryczne GfK i NIQ – dzięki niemu możemy liczyć na wsparcie ekspertów i globalne know-how – tłumaczy Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company

Na bazie powyższego, zebranego materiału powstaje najbardziej wiarygodne źródło informacji nt. kondycji sektora centrów handlowych, oparte na rzeczywistych, codziennych transakcjach i przepływie klientów, pozwalające rzetelnie oceniać kondycję rynku.

Rekordzistą majowych wzrostów jest zdecydowanie segment rozrywki, który w porównaniu z majem 2024 roku zanotował wzrost aż o 36,6%. Prawdopodobny wpływ na taki wynik miał sukces kinowych premier, w tym filmów dla dzieci, które przyciągnęły szeroką publiczność. Na drugim miejscu uplasowały się restauracje i kawiarnie, które urosły 12,6% rok do roku, a usługi oraz sektor zdrowie i uroda to wzrosty odpowiednio o 9,4% i 9,1%. Te cztery kategorie już drugi miesiąc z rzędu utrzymują się w czołówce wyników.

W podziale na kategorie wielkości obiektów handlowych najlepiej wypadły bardzo duże i duże centra, które osiągnęły odpowiednio wzrosty obrotów o 5,7 % i 2,1 % przy jednoczesnym wzroście odwiedzalności o 1,0 % i 0,7 %. Średnie centra zanotowały lekkie spadki – zarówno w obrotach (-1 %), jak i footfallu (-0,6 %). Natomiast najmniejsze obiekty poprawiły obroty o 2,3 %, mimo spadku liczby odwiedzin o 1,5 %.

Patrząc na dane regionalne, największe wzrosty obrotów odnotowano w Krakowie, Poznaniu i Warszawie. W ujęciu makroregionalnym liderami były regiony centralny, południowy i północno-zachodni.

– Maj potwierdził utrzymującą się tendencję przesuwania konsumpcji w stronę segmentów usługowych i doświadczeń, takich jak rozrywka, gastronomia czy zabiegi z zakresu zdrowia i urody. Widać wyraźnie, że centra handlowe przestają być miejscem wyłącznie zakupów, a stają się pełnowymiarowymi przestrzeniami spędzania wolnego czasu. W świetle sukcesów bardzo dużych obiektów, można oczekiwać, że inwestycje i działania promocyjne skoncentrowane na rozrywce i gastronomii będą kluczowe dla dalszego wzrostu sektora – dodaje Marcin Klammer.

źródło: PRCH
oprac.: K. Walkowiak