Prawa konsumenckie – gdzie zgłosić ich naruszenie?

Aktualności

Prawa konsumenckie – gdzie zgłosić ich naruszenie?

29 września 2023

Naruszenia praw konsumentów zdarzają się bardzo często. Niezależnie od tego, czy problem jest związany z reklamacją, czy dotyczy uszkodzenia zamówionego produktu, klientom przysługuje prawo zgłoszenia nieuczciwego postępowania odpowiednim organom. Dotyczy to nie tylko ofiar nieuczciwych przedsiębiorców, ale również świadków takiej sytuacji. Jakie możliwości ma oszukany konsument i do kogo należy zwrócić się w tym przypadku?

Na czym polega naruszenie praw konsumenckich?

Prawo konsumenckie zostało w dokładny sposób określone w ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Jego naruszenie może polegać na nierzetelnym oferowaniu usług przez przedsiębiorców, na wprowadzeniu klienta w błąd lub na nieuczciwych praktykach. W praktyce najczęstsze problemy dotyczą np. odmowy przyjęcia reklamacji przez sklep, niesłusznie naliczonych kar lub problemów z odstąpieniem od umowy. Przy zakupach przez internet pojawia się z kolei ryzyko otrzymania uszkodzonego produktu lub niezgodnego z oferowanym na stronie. Jakie kroki można podjąć w takiej sytuacji?

Do kogo zgłosić skargę?

Pierwszą opcją jest skorzystanie z bezpłatnej pomocy prawnej, którą świadczy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK), a dokładnie infolinia konsumencka. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które mają problem z zakupionym towarem lub usługą, bez konieczności analizowania dokumentów. Odpowiedź na zadane przez siebie pytanie można też uzyskać drogą mailową. Wystarczy napisać na adres porady@dlakonsumentow.pl lub zadzwonić pod numer 801 440 220/ 222 66 76 76.

  • Jeśli sprawa jest bardziej skomplikowana, wymaga analizy dokumentów, a nasze prawa konsumenckie zostały w poważny sposób naruszone, konieczny będzie kontakt z powiatowym lub miejskim rzecznikiem konsumentów. Tacy specjaliści zajmują się nie tylko udzielaniem porad prawnych, ale również pisaniem pism reklamacyjnych oraz procesowych. Ponadto mogą wystąpić z powództwem w imieniu klienta lub wstąpić do postępowania sądowego.
  • Konsumenci, którzy potrzebują pomocy w mediacjach z przedsiębiorcą, podejrzewają, że pewne wyroby zostały wprowadzone do obiegu w sposób nielegalny lub chcą skierować sprawę do polubownego sądu konsumenckiego mogą skontaktować się z Wojewódzkim Inspektoratem Inspekcji Handlowej.

Oprócz wyżej wymienionych organów istnieją inne wyspecjalizowane jednostki, które pomagają konsumentom w przypadkach, gdy zostało naruszone prawo konsumenckie w określonych dziedzinach. Jeśli sprawa dotyczy sporów transgranicznych należy skontaktować się z Europejskim Centrum Konsumenckim, przy problemach dotyczących ubezpieczeń i finansów z Rzecznikiem Finansowym, zaś w razie sporów z branży telekomunikacji z Centrum Informacji Konsumenckiej przy UKE. Oprócz tego konsumenci mogą skorzystać z pomocy Punktu Informacyjnego dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych (jeśli spór dotyczy branży paliwa i energii), Rzecznika Praw Pasażera Kolei przy Prezesie UTK (w przypadku problemów związanych z podróżowaniem koleją) lub z pomocy Rzecznika Praw Pasażerów przy Prezesie ULC (w razie sporów dotyczących podróży lotniczych).

Pomoc prawna przy naruszeniu praw konsumenckich

O ile w nieskomplikowanych sprawach konsument może rozwiązać je dzięki uzyskaniu informacji na infolinii konsumenckiej, o tyle w trudnych przypadkach nie obejdzie się bez wsparcia kancelarii. Jeśli naruszono prawa konsumenckie w poważny sposób i wiązało się to np. ze stratami finansowymi, może się okazać, że rozwiązanie problemu jest możliwe tylko na drodze sądowej. W takiej sytuacji konieczne jest bardzo dokładne przeanalizowanie całej dokumentacji oraz zebranie dowodów, czym zajmą się doświadczeni radcy prawni lub adwokaci.

*artykuł zewnętrzny*