Ponad 53% Polaków przyznaje, że zdarza im się wyrzucić żywność. Czy pandemia zmieni stosunek konsumentów do jedzenia?
Bułka, banan, pomidor i serek wiejski. To nie przepis na pożywne śniadanie, ale produkty, które trafiają do kosza w ponad połowie polskich gospodarstw domowych. Banki Żywności wraz z partnerami zbadały, dlaczego marnujemy jedzenie i jak globalna pandemia COVID-19 wpływa na konsumenckie nawyki.
Z okazji Światowego Dnia Żywności, Banki Żywności opublikowały najnowszy raport „Nie marnuj jedzenia 2020”. Okazało się, że wyrzucamy przede wszystkim gotowe, niespożyte posiłki – do tego przyznaje się aż 70,3% badanych, natomiast same produkty spożywcze – 37,2% ankietowanych. W koszu przeciętnego Polaka ląduje najczęściej pieczywo (62,9%), świeże owoce (57,4%) i warzywa (56,5%). Najczęstsze przyczyny marnowania żywności pozostają bez zmian w porównaniu z wcześniejszymi badaniami – to przede wszystkim zepsucie produktów, przeoczenie daty ważności, przygotowanie zbyt dużej ilości jedzenia, czy zbyt duże zakupy.
W trakcie pandemii
Z badań „Gospodarowanie żywnością w trakcie pandemii”, przeprowadzonych na zlecenie firmy McCormick oraz Federacji Polskich Banków Żywności, we wrześniu tego roku, wynika, że pandemia częściowo wpłynęła na zmianę zachowań konsumenckich. Podczas izolacji 27% ankietowanych zmieniło swoje zwyczaje i większość z nich robiła zakupy rzadziej (82%), ale były one też większe (52%). To nie koniec zmian. Zaczęliśmy częściej planować co chcemy kupić (z 49% do 54%), jednak to nie uchroniło nas przed za dużymi zakupami – robiliśmy je częściej o 10% w trakcie pandemii niż przed (19% vs 29%). Jednak pozytywnym akcentem jest fakt, że o 12% wzrósł odsetek osób, które starały się nie dopuścić do zepsucia się czy zmarnowania produktów spożywczych (50% przed pandemią vs 62% w trakcie).
Tegoroczny Światowy Dzień Żywności wspierał strategiczny partner Banków Żywności – sieć Lidl Polska oraz partnerzy: Too Good To Go – aplikacja mobilna do ratowania jedzenia i Restaurant Club – organizator festiwali restauracyjnych w duchu zero waste.
W całym kraju odbyły się lokalne wydarzenia. Wśród przygotowanych atrakcji znalazły się m.in. edukacyjne spotkania dla szkół oraz międzypokoleniowe warsztaty kulinarne.
Stać cię na wyrzucanie? Można rozsądniej! – nowa kampania Netto
Sieć handlowa Netto we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności rozpoczęła kampanię „Stać cię na wyrzucanie? Można rozsądniej!”. Celem akcji jest budowanie świadomości na temat konsekwencji wyrzucania jedzenia – kształtowanie właściwych nawyków u konsumentów poprzez zwrócenie ich uwagi na problem między innymi niewłaściwego przechowywania żywności, które w konsekwencji prowadzi do jej wyrzucania. Hasło rozpoczynające kampanię podkreśla możliwość wyboru, jaką ma każdy kupujący – zdrowy rozsądek i świadome decyzje zakupowe lub brak rozwagi, której efektem jest marnotrawstwo.
Akcja ma także na celu zwrócenie uwagi na wartość produktów, które na pierwszy rzut oka nie sprawiają wrażenia idealnych. Warzywa i owoce o nieregularnych kształtach, krzywy bochenek chleba czy połamana czekolada są zdatne do spożycia, a ich świeżość i jakość są takie same, jak pozostałych produktów znajdujących się na półce.