W Szanghaju rozpoczęły się największe w historii Chin targi importowe. China International Import EXPO (CIIE) mają zgromadzić ponad 5,5 tys. chińskich dystrybutorów. Z szansy na szersze otwarcie chińskiego rynku skorzystać chcą polskie firmy, które wspólnie z Polską Agencją Inwestycji i Handlu przygotowały największy showroom narodowy spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej.
Wydarzenie ma strategiczne znaczenie dla Chin, dlatego przez kolejny tydzień oczy chińskiego społeczeństwa będą zwrócone na Szanghaj. Imprezę zainicjował i objął patronatem prezydent Chin Xi Jinping, a obok ponad 5, 5 tys. chińskich dystrybutorów wezmą w niej udział kluczowi decydenci biznesowi i polityczni Państwa Środka.
Zdaniem Andrzeja Juchniewicza, kierownika biura handlowego PAIH w Szanghaju, to idealny moment na promocję Polski w Chinach, gdzie obecnie rośnie popyt na import artykułów. – Za tą tendencją stoi rosnąca zamożność Chińczyków. Coraz częściej szukają oni wysokiej jakości żywności, czy towarów konsumpcyjnych, jak meble, towary luksusowe, niedostępnych w ofercie lokalnych producentów. Dużym zainteresowaniem cieszy się zdrowe jedzenie, a to przecież polska specjalność – mówi ekspert.
Aby skorzystać z okazji, Polska Agencja Inwestycji i Handlu postawiła na mocne wyróżnienie krajowej oferty na China International Import Expo. Na zaproszenie PAIH na targi przyleciała do Szanghaju licząca aż 82 polskie firmy polska delegacja biznesowa, składająca się z przedstawicieli sektorów o największym potencjale na podbój chińskiego rynku. To największa misja krajowych przedsiębiorców do Chin od czasu zakończonej dużym sukcesem Wystawy Światowej EXPO 2010 w Szanghaju. Wśród firm są przedsiębiorstwa drobiarskie, producenci przetworów mlecznych czy zdrowej żywności. PAIH zabrała na CIIE również bursztynników i jubilerów oraz silne marki kosmetyczne.
Imponujących rozmiarów jest też powierzchnia wystawiennicza Polski na CIIE. Łącznie oferta naszego kraju prezentowana jest na aż 1000mkw. Składa się na nią 6 stoisk branżowych oraz stoisko narodowe.– To zdecydowanie największa przestrzeń wystawiennicza ze wszystkich krajów Unii Europejskiej na tych targach. Od czasu EXPO w Szanghaju w 2010 roku nie mieliśmy tak dużego stoiska targowego w Chinach – komentuje Juchniewicz.
Zbudowanie silnej marki Polski jest kluczowe dla odniesienia sukcesu na chińskim rynku, tym bardziej, że obecność na targach służyć ma redukcji niekorzystnego bilansu handlowego, jaki cechuje relacje gospodarcze Polski i Chin. Wartość chińskiego eksportu do naszego kraju jest aż dwunastoipółkrotnie większa niż polski eksport do Państwa Środka. Jednak potencjał do zniwelowania tej tendencji jest spory. Sprzedaż polskich towarów i usług do Państwa Środka rośnie: w 2017 zwiększył się o blisko 1/3 rok do roku.