Od stycznia do listopada 2024 roku eksport towarów rolno-spożywczych z Polski osiągnął wartość 49,2 mld euro, co stanowi wzrost o 2,3 % w porównaniu z analogicznym okresem roku 2023 – podał Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR). Wśród głównych produktów eksportowych dominowały tytoń i wyroby tytoniowe oraz mięso.
Głównym odbiorcą polskiej żywności w okresie od stycznia do listopada ubiegłego roku była Unia Europejska, która odpowiadała za 74 % całkowitego eksportu rolno-spożywczego. Przychody z eksportu na ten rynek wzrosły o 2 % w porównaniu do analogicznego okresu 2023 r., osiągając 36,3 mld euro – poinformowało Biuro Analiz i Strategii KOWR, powołując się na wstępne dane Ministerstwa Finansów.
W analizowanym okresie Polska eksportowała do UE przede wszystkim:
- tytoń i wyroby tytoniowe (4,4 mld euro, wzrost o 3 % rdr),
- mięso drobiowe (3,0 mld euro, wzrost o 4 %),
- mięso wołowe (1,8 mld euro, wzrost o 7 %),
- ryby i przetwory (2,4 mld euro, wzrost o 4 %),
- produkty mleczne (2,3 mld euro, wzrost o 13 %),
- pieczywo i wyroby piekarnicze (2,1 mld euro, wzrost o 7 %),
- czekoladę i wyroby czekoladowe (1,9 mld euro, wzrost o 20 %),
- karmę dla zwierząt domowych (1,8 mld euro, wzrost o 15 %).
Największe wpływy uzyskano z eksportu do Niemiec, które zakupiły polską żywność o wartości 12,4 mld euro (wzrost o 1 % rdr). Kolejnymi ważnymi partnerami były Francja, Niderlandy, Włochy oraz Czechy.
Eksport do krajów spoza UE stanowił 26 % całości, osiągając wartość 13,0 mld euro – to wzrost o 2 % w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Wśród eksportowanych produktów dominowały:
- mięso i przetwory inne niż drobiowe (1,4 mld euro, wzrost o 6 % rdr, w tym mięso wołowe wzrost o 15 % do 453 mln euro),
- mięso drobiowe (1,1 mld euro, wzrost o 19 %),
- produkty mleczne (967 mln euro, spadek o 4 %),
- czekolada i wyroby czekoladowe,
- pieczywo i wyroby piekarnicze,
- tytoń i wyroby tytoniowe,
- ziarno pszenicy.
Największymi odbiorcami polskich produktów rolno-spożywczych poza UE były Wielka Brytania, Ukraina, Stany Zjednoczone, Turcja, a także Szwajcaria, Izrael i Algieria.
W tym samym okresie wartość importu wyniosła 32,6 mld euro, co oznacza wzrost o 6,4 % w porównaniu z rokiem poprzednim. KOWR zauważa, że sprzyjała temu wzrost złotego względem głównych walut. Najczęściej importowano do Polski:
- mięso, przetwory i żywiec (3,5 mld euro, wzrost o 1 % rdr),
- owoce i przetwory (3,0 mld euro, wzrost o 13 %),
- ryby i przetwory (2,9 mld euro, wzrost o 1 %),
- kawę, herbatę i kakao (2,8 mld euro, wzrost o 50 % rdr).
źródło: PAP
oprac.: K. Walkowiak