Już co 10-ty produkt wprowadzony na rynek europejski w kategorii żywności i napojów jest oznaczony jako wegetariański, wskazują analitycy firmy Mintel w swoim raporcie „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych” przygotowanym dla Banku Zachodniego WBK. Eksperci Banku zwracają uwagę, że trendy żywieniowe są godne uwagi rodzimych producentów żywności, szukających nowych możliwości rozwoju.
Wśród nowych produktów spożywczych, które pojawiły się w Europie w okresie październik 2012 – wrzesień 2017 oznaczenie „wegetariańskie” było na 3. miejscu wśród najczęściej stosowanych oświadczeń prozdrowotnych (10%), ex aequo z „bez glutenu”. Więcej było tylko oznaczeń „bez sztucznych dodatków/konserwantów” (15%) oraz „organiczne” (12%).
W roślinnej rewolucji na talerzach i sklepowych półkach przodują kraje Europy Zachodniej, w tym nasi sąsiedzi, Niemcy. Co ważne, to właśnie największy odbiorca eksportu polskiej żywności ogółem. W 2017 r. wysłano na ten rynek produkty o wartości prawie 6,5 mld euro. Według danych Ministerstwa Finansów w zeszłym roku eksport na niemiecki rynek skoczył aż o 18% r/r.
Raport „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych” pokazuje, że inwestycje w produkcję linii oznaczonych jako „wegetariańskie” i „wegańskie” to szansa dla właściwie wszystkich podsegmentów rynku spożywczego. Największa część wegańskich nowości wprowadzonych w Europie pomiędzy październikiem 2015, a wrześniem 2017 r. to substytuty mięsa, ale bezpośrednie oświadczenia tego typu były wykorzystywane także bardzo często w kategorii batonów przekąskowych i sokach. Natomiast mówiąc o pozycjonowaniu spójnym z dietą wegetariańską, najwięcej tego typu nowości pojawiło się w badanym okresie w kategorii ciastek, ciast i innych słodkich wypieków.
Eksperci Banku Zachodniego WBK wskazują także, że analizując potencjał wege rynku należy pamiętać, że asortyment wegański i wegetariański znajduje swoich amatorów nie tylko wśród osób będących na tej diecie. – Po wege produkty sięgają także konsumenci poszukujący nowych i ciekawych alternatyw żywieniowych czy smakowych. Dla wielu osób wege żywność jawi się jako zdrowy wybór i urozmaicenie tradycyjnej diety – zaznaczyła Renata Dutkiewicz, Dyrektor ds. Sektora Spożywczego i FMCG w Banku Zachodnim WBK. Na popularności zyskuje również fleksitarianizm, czyli trend elastycznego podejścia do diety bezmięsnej. Fleksitarianie unikają spożywania mięsa ze względów zdrowotnych, ekologicznych lub etycznych, jednak nie wykluczają go z diety całkowicie.
Jak wskazuje Renata Dutkiewicz wege trendem interesują się zarówno małe specjalistyczne firmy, jak i duże sieci sklepów czy restauracji, nawet te globalne. Potencjał roślinnych i bezmięsnych alternatyw dostrzega również coraz więcej zakładów specjalizujących się w mięsnej produkcji. To najdobitniej pokazuje, jak mocno trend wege odbił się na rynku spożywczym.
Foto: iStock.com