Polska awansuje w eksporcie herbaty

Producenci

Polska awansuje w eksporcie herbaty

30 listopada 2020

W ubiegłym roku Polska wyprzedziła Niemcy, a już wcześniej w pokonanym polu zostawiła Wielką Brytanię. I choć do liderujących zestawieniu Chin i Indii wciąż nam daleko, to zajmujemy silną pozycję na świecie.

Mowa o eksporcie herbaty. Choć jej nie uprawiamy, bo nie mamy do tego odpowiedniego klimatu, to Polska stałą się potęgą, jeśli chodzi o konfekcjonowanie tego produktu. Nie tylko dzięki zagranicznym firmom.

Spożycie herbaty w czasie pandemii na całym świecie wzrosło. A w eksporcie tego naparu Polska awansowała niedawno na piąte miejsce, wyprzedzając Niemcy.

Na czele eksporterów z Polski są brytyjsko-holenderski Unilever oraz niemiecki Teekanne. Z krajowych firm znaczący eksport notuje Mokate.

Światowe zapotrzebowanie na herbatę zwiększyło się ze względu na konieczność pozostania w domach podczas pandemii. Równocześnie jej zbiory spadły. Herbata to drugi najpopularniejszy napój na świecie, a my w jej eksporcie, jak się okazuje, jesteśmy potęgą.

Polska wyeksportowała w ubiegłym roku herbatę za 978 mln zł, czyli o 34% więcej niż rok wcześniej. W bieżącym roku mimo pandemii dynamika wzrostu eksportu wyniosła od stycznia do września 7% wartościowo i 10% ilościowo. Próżno nas przy tym szukać wśród krajów o największych powierzchni upraw herbaty.

Tu na czele są: Chiny, Indie, Kenia, Sri Lanka i Wietnam, czyli kraje o sprzyjającym uprawom klimacie. W Polsce nie tyle produkuje się samą herbatę, ile ją sprawnie konfekcjonuje, czyli sprowadza w postaci suszu, dzieli, miesza, pakuje w torebki i przesyła do końcowego odbiorcy.

źródło: Business Insider
oprac.: EW