Półka z chemia gospodarczą – jak zatowarować sklep na jesień?

Aktualności

Półka z chemia gospodarczą – jak zatowarować sklep na jesień?

09 września 2024

Pora roku, która po upalnym lecie może wpływać nieco mniej pozytywnie na samopoczucie, to okres wzmożonego troszczenia się o siebie i o najbliższe otoczenie. Takiej troski wymagają także domowe wnętrza. Zatem to dobry moment, by zatowarować półki tak, żeby nie zabrakło na nich kluczowych produktów pozwalających we właściwy sposób zadbać o mieszkania, domy i tarasy.

Must have

Na bardzo konkurencyjnym rynku stworzenie oferty, na którą zwrócą uwagę konsumenci, wymaga od handlowców obserwacji trendów i potrzeb klientów. Aby dział drogeryjny lub z chemią gospodarczą miał powodzenie, powinny się w nim znaleźć płyny czyszczące, środki do czyszczenia i pielęgnacji różnego rodzaju powierzchni, płyny do płukania, proszki do prania, papier toaletowy, tabletki do zmywarki, kosmetyki oraz artykuły higieniczne dla dzieci. Wydaje się, że są to produkty standardowe, jednak ich obecność może decydować o tym, czy klienci w jednym miejscu otrzymają artykuły marek, którym ufają, które sprawdziły się u nich podczas domowych prac. Warto rozważyć popularne marki włoskie czy niemieckie – przyciągną na zakupy osoby zaopatrujące się w sieciówkach. Z kolei śledzenie trendów na rynku chemii gospodarczej pozwoli proponować nowości, po które konsumenci chętnie sięgną, mając już dobre doświadczenia zakupowe w lokalnym sklepie.

Dobre, czyli jakie?

Jakie cechy muszą posiadać artykuły z tej półki, by wybór konsumentów padł właśnie na nie? To wydajność i sprawdzona marka: SW Research w lutym 2022 roku zapytał konsumentów, co przeważnie decyduje o wyborze produktów z kategorii artykułów do sprzątania. Najczęściej respondenci deklarowali, że sięgają po produkty sprawdzonych przez siebie marek (49,6%) lub znanych marek (23,2%), nierzadko zwracają także uwagę m.in. na promocje (34,5%). Tylko 2,4% respondentów w ogóle nie kupuje produktów z tej kategorii.

Według tego samego badania dobry produkt do sprzątania zdaniem respondentów musi przede wszystkim: być wydajny (53,8%), mieć przyjemny zapach (45,8%) oraz usuwać kamień/ osad (40,6%). W dalszej kolejności respondenci wskazują na to, że: powinien być antybakteryjny (32,8%), mieć naturalny skład (28%), powinien być uniwersalny – jeden produkt do wszystkiego (21,6%).

Czystość w parze z ekologia

Rynek wciąż się zmienia, a zmiany te dyktują konsumenci – niejednokrotnie wiążą się one ze zrównoważonym rozwojem. Wybory konsumenckie są zwykle poprzedzone analizą, jaki skład ma produkt, czy opakowanie jest biodegradowalne, jak przebiega proces produkcyjny oraz jaką formę ma strategia długoterminowa dotycząca minimalizowania negatywnego wpływu na środowisko. Dla 54% Polaków ekologiczne opakowanie to istotny czynnik przy zakupie produktów. Jednak tylko 7% respondentów zawsze wybiera produkty w ekologicznych opakowaniach. Konsumenci w Polsce coraz bardziej zwracają uwagę na ekologiczne opakowania – tak wynika z reprezentatywnego badania EKObarometr*. Ekologia jest ważna dla 54% respondentów. 20% wskazuje ekologiczne opakowania jako kluczowy czynnik przy zakupie kosmetyków, leków oraz artykułów higienicznych.

Produkty pojawiające się na półkach polskich sklepów coraz częściej mają formułę bardziej skoncentrowaną, co wpływa na wydajność środków. W tej kategorii możemy znaleźć płyny do mycia naczyń, które są skuteczne nawet w zimnej wodzie. Z kolei w segmencie artykułów stosowanych do czyszczenia toalet warto dać klientom wybór tych gwarantujących skuteczne działanie, mających formuły dezynfekujące, usuwające zanieczyszczenia i osad, a także bezpieczne.

Jakość i bezpieczeństwo na co dzień

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, producenci nieustannie udoskonalają swoje wyroby. Dotyczy to także ręczników papierowych czy papieru toaletowego – zyskują one na jakości, są bardziej wytrzymałe. Warto i w tym segmencie zadbać o kilka propozycji, które będą odpowiadały liście zakupów w wersji ekonomicznej oraz premium. Zatem na półce niech znajdą się też rolki papieru toaletowego z większą ilością listków, 3- lub 4-wartwowe, w wersji z subtelnym zapachem czy balsamem oraz miłym dla oka wzorem. Oprócz komfortu, jakości i wydajności ważne jest również bezpieczeństwo. Z odsieczą przychodzi tu chemia do wc. Czyszcząc trudno dostępne przestrzenie, konsument ma poczucie, że są zdezynfekowane, a przebarwienia, kamień i inne osady – łatwo dadzą się usunąć. Utrzymywanie ich w czystości daje gwarancję bezpieczeństwa i zadbania o dom. Warto zapewnić także ofertę płynów i proszków nadających połysk elementom wyposażenia takim jak jak klamki, włączniki światła, poręcze czy krany. Wśród oferowanych artykułów powinny się znaleźć te, których producenci minimalizują negatywny wpływ na środowisko naturalne zarówno podczas procesu produkcji, jak i transportu, a surowce pozyskują z certyfikowanych źródeł.

Skuteczne pranie

Detergenty do prania także zmieniają się wraz z potrzebami klientów. Tutaj na pierwszy plan wysuwa się skuteczność w niższych temperaturach oraz innowacyjne technologie usuwające uporczywe plamy – również w zimnej wodzie. Jeśli chodzi o ekologię i bezpieczeństwo, to i w tej kwestii producenci stawiają na rozwiązania jak najmniej obciążające środowisko – czyli opakowania wykonane w 100% z plastiku z recyklingu lub kartonowe. Ponadto znaczenie ma formuła detergentów. Wszak wśród klientów sklepu na pewno są osoby, które sięgną po proszki i płyny hipoalergiczne – dla siebie i dla dzieci. Ofertę środków do prania uzupełniają produkty z wyszukanymi i intensywnymi zapachami, które mają swoich wiernych sympatyków – warto je zatem wyeksponować na regałach z chemią.

O czym warto pamiętać?

Podsumowując: na co postawić, zatowarowując półki z chemią gospodarczą? Z pewnością na produkty skuteczne, bezpieczne, wygodne oraz dające wymierne oszczędności dla środowiska i kieszeni. Poza tym koniecznie należy zaproponować artykuły o składzie naturalnym oraz hipoalergiczne. Jak widać, wybór producentów i artykułów jest bardzo szeroki – pozwala nie tylko dostosować ofertę do potrzeb klientów, lecz także wyróżnić się na mapie sklepów w najbliższej okolicy. Wszak produkty z segmentu chemii gospodarczej wpływają na zdrowie i dobrostan, a ich codzienne użytkowanie musi gwarantować satysfakcję.

* EKObarometr 2024, SW RESEARCH

Autor: Marta Rybko