Na Śląsku, pierwszoklasiści tradycyjnie otrzymują papierowy stożek pełen słodyczy, zwany tytą. Zwyczaj ten, sięgający okresu międzywojennego, pochodzi od słowa “tytka”, oznaczającego małą torebkę. Tyta, czyli większa torba, jest symbolem radości i wsparcia dla dzieci rozpoczynających naukę. Wręczanie słodkich upominków w pierwszy dzień szkoły mogłoby stać się popularne w całym kraju, ponieważ słodycze pomagają przełamać lody i nawiązać nowe przyjaźnie. Cukierki, lizaki, czekolada, batoniki czy sezamki mogą uczynić pierwszy dzień szkoły mniej stresującym i bardziej przyjemnym.
Czekolada, która przez wieki była spożywana w formie napoju przez Majów i Azteków, zyskała swoją obecną formę dzięki wynalazkom takich osób jak Pralin, który w 1679 roku stworzył pierwsze pralinki, oraz Joseph Fry, który w 1846 roku wyprodukował pierwszą twardą tabliczkę czekolady. Pierwszy batonik w znanej nam dziś formie został zaprezentowany w 1894 roku przez Miltona S. Hersheya. Czekolada, bogata w węglowodany, jest doskonałym źródłem energii, dzięki temu, słodycze mogą być nie tylko smaczną przekąską, ale także efektywnym źródłem energii, szczególnie podczas intensywnego wysiłku.
Słodycze mogą także poprawiać nastrój i dostarczać chwilowej radości. Spożywanie słodyczy w umiarkowanych ilościach może być częścią zrównoważonej diety, a dzielenie się nimi z innymi może wzmacniać więzi społeczne. Warto pamiętać, że słodycze, takie jak czekolada, mogą również zawierać składniki odżywcze, takie jak magnez i antyoksydanty, które mają korzystny wpływ na zdrowie.
Równie ważne jest to, że przypływ energii odczuwany jest już w kilka minut po zjedzeniu kawałka czekolady czy czekoladowego batonika. Dzieci, które są bardzo ruchliwe, potrzebują dodatkowej energii zarówno do zabawy, jak i nauki. Zapas czekoladowych słodyczy w tornistrze może pomóc im lepiej radzić sobie z wyzwaniami szkolnymi, a nawet ułatwić zapamiętywanie takich rzeczy jak tabliczka mnożenia.
źródło: Stowarzyszenie Polskich Producentów Wyrobów Cukierniczych i Czekoladowych POLBISCO
oprac.: red.