Tegoroczne lato było kapryśne pogodowo, ale mimo tego Polacy chętnie sięgali po lody. Od stycznia 2019 r. zjedliśmy w naszym kraju już prawie 115 milionów litrów lodów, a producenci zapowiadają, że sezon nadal trwa. Tegoroczne badania sprzedaży potwierdzają, że niezmiennie jesteśmy tradycjonalistami – ulubionym smakiem Polaków pozostaje śmietankowy, a najchętniej wybieranymi formami lodów są familijne i na patyku. Badania odnotowują największy wzrost sprzedaży w segmencie premium, który stał się bardzo popularny w naszym kraju.
Ubiegły rok dla branży lodowej był zdecydowanie wyjątkowy i łaskawy jeżeli chodzi o pogodę, która pozwoliła pobić kolejne rekordy sprzedaży. Tegoroczny sezon okazał się nieco bardziej wymagający właśnie ze względu na kapryśną pogodę – zimny maj, gorący czerwiec czy chłodniejszy lipiec, ale jak się okazało Polacy lody jedzą nie tylko w upały. Producenci odnotowali w czerwcu rekordowe wyniki sprzedaży – PPL Koral sprzedał prawie 12,5 milionów litrów lodów – to najlepszy wynik w 40 letniej historii firmy braci Koral.
Polacy zjedli w sumie 114 564 631 litrów lodów i mimo, że było to o ponad 5,5 milionów litrów mniej niż rok temu to pobity został rekord wartości sprzedaży – ponad 1,6 miliarda zł (1 667 729 180 zł). Dlaczego sprzedając mniej litrów lodów udało się pobić kolejny rekord sprzedaży? To efekt popularności lodów z segmentu premium, które są nieco droższe od tradycyjnie wybieranych lodów impulsowych. Od kilku lat obserwowany jest wzrost zakupów w segmencie premium, lody te mają największą dynamikę sprzedaży.
W Polsce hitem smakowym od lat pozostają lody śmietankowe. Smak ten zakorzeniony jest już w naszym głowach jako miłe skojarzenie z dzieciństwem, wspomnieniami z wakacji nad Bałtykiem, czy np. nagrodą po zakończonym roku szkolnym – zapewne dlatego wciąż cieszy się tak dużą popularnością i wybierają go kolejne pokolenia Polaków. Tegoroczne dane dotyczące wyników sprzedaży lodów pokrywają się z badaniami na temat gustów smakowych Polaków – na sprzedażowym podium uplasowały się lody o smakach: waniliowym, czekoladowym i bakaliowym. W zestawieniu na bardziej odległe miejsce spadły smaki owocowe.
Latem zdecydowanie królują lody impulsowe, ich sprzedaż stanowi ponad połowę bo 57%, kolejne miejsce zajmują lody familijne w dużych opakowaniach (37%). Spośród lodów impulsowych zdecydowanie najczęściej wybieramy te na patyku, w drugiej kolejności rożki, a dalej równie popularne tego lata kubki oraz kanapki.
Foto: Pixabay