Polacy wracają do jabłek – ponad 2 miliony nowych konsumentów w dwa miesiące

Detal/Hurt

Polacy wracają do jabłek – ponad 2 miliony nowych konsumentów w dwa miesiące

29 lipca 2025

Po latach spadków konsumpcji jabłek w Polsce, trend się odwraca. Według najnowszych danych Kantar Polska, tylko w maju i czerwcu liczba konsumentów wzrosła łącznie o 2,4 miliona. To oznacza, że jabłko wraca, i to z przytupem. Kolejne wzrosty komentują sadownicy.

Po długim okresie spadku zainteresowania jabłkami, wiosna 2025 roku przyniosła długo wyczekiwaną zmianę. W maju do grona konsumentów jabłek dołączyło 1,3 mln osób, a w czerwcu kolejne 1,1 mln – wynika z badań Kantar Polska. Więcej o majowych – pierwszych od 5 lat – wzrostach ilości konsumentów jabłek w materiale: Rośnie liczba konsumentów jabłek – Kantar Polska

„Czerwcowe wzrosty to bardzo optymistyczny sygnał dla całej branży sadowniczej. Widzimy wyraźny wzrost zainteresowania jabłkami, dotyczy to praktycznie wszystkich kluczowych zmiennych demograficznych” – komentują eksperci.

Jabłko uzyskało wynik spożycia wyższy niż rok temu – 72% populacji 15+ obecnie vs 68% w czerwcu 2024 roku. Zatrzymując tym samym tendencję spadkową dla kolejnego z rzędu miesiąca.

Niewielka poprawa w wielkości spożycia jabłek „rok do roku” nastąpiła w przypadku każdego z pokoleń (wzrosty między czerwcem 2024 a 2025, do 6 p.p.). Wyhamowanie tendencji spadkowej spożycia jabłka, dla czerwca, widoczne jest szczególnie wśród pokoleń Z i Y. Podobne wyniki zanotowano w maju.

„Po latach spadków obserwujemy wyraźny wzrost liczby osób sięgających po jabłka i to w sposób statystycznie istotny. Szczególnie cieszy, że ten wzrost dotyczy tak różnych grup – od osób pracujących zawodowo, przez mieszkańców dużych i średnich miast, aż po starsze pokolenia, które często decydują o domowych zakupach” – mówi Magdalena Wrotek-Figarska, dyrektor generalny Stowarzyszenie Sady Grójeckie.

Wyniki spożycia jabłka z czerwca tego roku, do czerwca roku poprzedniego, poprawiły się, także dla każdego segmentu wykształcenia (wzrosty do około 5 p.p.) – podają eksperci Kantar Polska.

Po okresie długotrwałego spadku spożycia jabłek widać wyraźną poprawę – coraz więcej osób sięga po ten owoc. Pozytywna zmiana postrzegania jabłek i renesans ich popularności to efekt współpracy wielu ludzi zaangażowanych w rozwój sadownictwa.

„Odbudowania potencjału jabłka i wizerunku sadowników realizuje się w wyniku pracy różnych środowisk. Cieszy się dziś – z tych danych – wielu producentów, organizacji branżowych, ekspertów. Wszyscy koncentrujemy się na tym, by pokazywać mocne strony gatunku, korzyści z regularnej konsumpcji, elementy tożsamościowe i fakt, że jest nas bardzo wielu. Żaden inny gatunek – a jest co najmniej kilka aktywnych i ambitnych – nie ma tak dużej liczby liderów, grup producenckich, organizacji, portali, mediów społecznościowych. Potencjał ciągle jest jednym z naszych największych atutów” – zauważa Paulina Kopeć, sekretarz generalny Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”.

Sadownicy promują konkretne odmiany jabłek, zarówno tradycyjne, jak i nowe. Sklepy coraz lepiej radzą sobie z oznaczaniem odmian, ich opisem, co pomaga konsumentom je rozróżniać i docenić.

„Wzrost liczby konsumentów w krótkim okresie był możliwy ze względu na brak innych sezonowych owoców lub ich wysokie ceny. Natomiast, potwierdzeniem utrzymującego się trendu spożycia jabłek może być udział lokalnych rolników, w tym sadowników w handlu z największymi w Polsce sieciami. Rozszerzenie oferty asortymentowej w obrębie jednego gatunku na kilka odmian przyciąga uwagę klienta i stwarza możliwość dopasowania towaru do potrzeb kupującego. Wzrost spożycia jabłek może być również efektem trwającej od dłuższego czasu publicznej dyskusji na temat zdrowego odżywiania, którego warunkiem koniecznym jest spożycie owoców, nawet przez diabetyków” – komentuje dr Aleksandra Łakomiak, sadowniczka z Dolnego Śląska, członek Towarzystwa Rozwoju Sadów Karłowych, Adiunkt w Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu.

Lato rozpoczyna się od wzrostu ilości konsumentów jabłek

Sadownicy dzielą się swoją wiedzą na temat jakości jabłek i wartości pracy w sadzie – pokazują życie rodzinne, codzienność związaną z uprawą oraz przekazywanie tradycji z pokolenia na pokolenie.

„Wyzwania przed polskimi sadownikami są ogromne, ale z odpowiednim podejściem do jakości, różnorodności odmian i promowania jabłek wśród młodszych pokoleń, przyszłość polskiego sadownictwa wygląda obiecująco. Pasja i nasze zaangażowanie to fundament sukcesu” – mówi Jacek Prządak, sadownik i promotor Jabłek Wielkopolskich.

„Zatrzymaliśmy spadki. Kropla drąży skalę, powoli, ale czujemy, że wpływamy na wybory zakupowe Polaków. Każdy pozytywny komentarz buduje dobry wizerunek jabłek. Oby tak dalej, brawo my” – komentuje Kamila Jankowska, szkółkarz, ekspert w dziedzinie sadownictwa i promocji jabłek.

Wspólna kampania promuje codzienne sięganie po jabłka, podkreślając ich rolę w codziennym odżywianiu i zachęcając do jedzenia przynajmniej jednego jabłka dziennie.„Z radością powitaliśmy informacje o wiosennych wzrostach ilości Polaków jedzących jabłka. Łąckie, Wielkopolskie, Lubelskie, Grójeckie, ważne byśmy nauczyli się jeść jedno jabłko dziennie. Zachęcamy do promowania jabłek w polskich domach. #1jabłkoDziennie to świetny sposób na zdrowie” – podsumowuje Barbara Klag, prezes Sądeckiej Grupy Producentów Owoców i Warzyw „Owoc Łącki”.

źródło: Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych
oprac.: K. Walkowiak