W tym roku Czarny Piątek przypada 23 listopada – sklepy przygotowują się do rozpoczęcia maratonu zakupów świątecznych i wyprzedaży. Handlowcy zastanawiają się co zrobić, żeby skutecznie przyciągnąć kupujących. Jak wynika z badania wykonanego na potrzeby raportu Santander Consumer Bank “Polaków portfel własny – kochamy okazje”, w roku 2017 z promocji przygotowanych na Black Friday skorzystało 18% Polaków, natomiast w tym roku planuje to zrobić już co czwarty.
Polacy są zgodni, że działania promocyjne, które mają największy wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe to te maksymalizujące korzyści.
– Drugi produkt za grosz to zdecydowanie ulubiona promocja Polaków (44%). Bardzo entuzjastycznie podchodzimy również do zniżek, które otrzymujemy na produkty w sklepie, w trakcie dokonywania zakupów – mówi Arkadiusz Panek, Dyrektor Departamentu Kart Kredytowych Santander Consumer Banku.
Jednocześnie zdecydowanie mniej istotne dla klientów są promocje, oferowane w ramach programów lojalnościowych (16%), jak i zniżki za posługiwanie się wybraną metodę płatności (jedyne 14% badanych.)
Okazuje się, że polscy konsumenci nie dają się łatwo przekonać promocyjnym komunikatom i są racjonalistami. Entusjastów okazji jest stosunkowo niewielu. Ze stwierdzeniem “uwielbiam promocje – praktycznie nie kupuję niczego, co nie jest w promocji” zgadza się jedyne niecałe 9% Polaków.
– Nasze badanie pokazuje, że Polak na zakupach stara się być asertywny i nie ulegać impulsom. Prawie jedna trzecia badanych przez nas konsumentów deklaruje, że podczas zakupów zaopatruje się w ramach promocji wyłącznie w te produkty, które i tak wcześniej zaplanowali kupić – dodaje Arkadiusz Panek z Santander Consumer Banku.
Ograniczenie handlu w niektóre niedziele dla większości konsumentów nie miało zbyt dużego znaczenia. Część Polaków częściej robi zakupy w dni robocze (33%) lub soboty (34%). Co czwartego częściej spotyka się w małym osiedlowym sklepie. Dla wyboru takiej czy innej strategii nie ma znaczenia miejsce zamieszkania czy dochód konsumenta. Sądząc po wynikach badania Santander Consumer Banku, na braku możliwości pójścia na zakupy 7 dni w tygodniu nie zyskuje e-commerce. Tylko 6% konsumentów zadeklarowała, że częściej zaczęli korzystać z możliwości robienia zakupów przez internet.
W odpowiedzi na wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę sklepy stacjonarne oraz internetowe uruchomiły szereg ofert specjalnych i promocji dla klientów. Co spodobało się klientom najbardziej? Im większe miasto, tym częściej badani doceniają wydłużony czas pracy sklepów w inne dni tygodnia (19% mieszkańców wsi, w porównaniu do 30% mieszkańców metropolii). Natomiast niezależnie od miejsca zamieszkania konsumenci są zgodni co do atrakcyjności dodatkowych, specjalnych promocji w sklepach w soboty lub inne dni tygodnia (32%).
Foto: Pixabay