Firma Henkel opublikowała wyniki badania Shopper Study dotyczącego zwyczajów zakupowych Polaków. Wyłania się z niego wizerunek coraz bardziej świadomego i dojrzałego konsumenta, który lubi oraz zwraca uwagę na nowości i dla którego podstawowym kryterium wyboru produktów jest ich jakość. Z badania wynika, że od kilku lat w Polsce dominują trzy postawy konsumenckie, z czego jedna zdecydowanie rośnie w siłę. Najliczniejszą grupę (52%) zakupowiczów w Polsce stanowią konsumenci poszukujący wartościowych ofert. Osoby należące do tego segmentu lubią robić zakupy, cenią dużą różnorodność produktów i są gotowe zapłacić więcej za produkty lepszej jakości. Są otwarci na nowości, cenią przyjazną atmosferę w sklepie, a poszukując najlepszych, najbardziej atrakcyjnych względem ich oczekiwań ofert, korzystają z promocji, wertują gazetki i internet. Drugą co do wielkości grupą (28%) w Polsce są konsumenci beztroscy. Dla konsumenta beztroskiego absolutnie najważniejsza jest jakość i wygoda kupowanego produktu, zaś cena i promocja są sprawami drugorzędnymi. Lubi on robić zakupy, ale nie lubi spędzać w sklepie zbyt dużo czasu, dlatego oczekuje dobrze zaaranżowanej półki. Najmniej licznie (20%) reprezentowana w Polsce jest grupa konsumentów oszczędnych. Szukają oni najtańszych produktów, a w procesie podejmowania decyzji cena jest dla nich zdecydowanie ważniejsza niż jakość. Są bardzo zainteresowani promocjami oraz ofertami specjalnymi, planując zakupy korzystają z ulotek i gazetek handlowych. Z badania firmy Henkel wynika, że polski konsument jest coraz bardziej świadomy i wymagający. Aż 66% pytanych deklaruje, że chętnie zapłaci więcej, jeśli produkt oferował będzie lepszą jakość lub działanie. Ale to nie jedyny kierunek wzrostu oczekiwań. Dla 63% ważna jest szeroka gama produktów do wyboru, a na nowe produkty na półce zwraca uwagę 61% z nich. Polacy są bardzo wymagający również wobec samych sklepów. Badanie pokazuje, że ceną sobie czystość oraz przejrzystą aranżację półek (87%), szeroką ofertę produktów premium, bogactwo asortymentu i różnorodność kategorii (86%), a także wybór oraz dostępność marek i produktów (84%). Atrakcyjne promocje i ceny oferowanych produktów pozostają nadal bardzo ważne, ale zostały sklasyfikowane na dalszych miejscach – wskazało na nie odpowiednio 77% i 80%. Wyniki badania Shopper Study pokazują, że Polacy robią zakupy często i głównie w sposób tradycyjny. Ponad ¾ badanych chodzi do sklepu co najmniej kilka razy w tygodniu w związku z pilnymi potrzebami. Duże zakupy na zapas robimy rzadziej – kilka razy w miesiącu (62%), a najczęstszą metodą zapisywania listy zakupowej pozostaje tradycyjna kartka papieru (91%).