78,1% Polaków deklaruje, że ważne jest dla nich, czy producent prowadzi swoją działalność z poszanowaniem ludzi i środowiska – wynika z badania „Zrównoważony rozwój produkcji żywności”[1], przeprowadzonego przez Agencję Badawczą SW Research na zlecenie grupy spółek DANONE. Jak to zweryfikować? Na przykład sprawdzając, czy jego producent posługuje się certyfikatem potwierdzającym wysokie standardy w zakresie zrównoważonej produkcji, rozwoju i codziennego funkcjonowania, jakim jest B Corp.
Jak wynika z tego samego badania, kwestie środowiskowe, choć dla nieco mniej licznej grupy (69% badanych), są również istotne przy podejmowaniu decyzji zakupowych[2]. Okazuje się także, że większość Polek i Polaków (60,3%)[3] uważa, że „firmy, które dbają o środowisko oferują dzięki temu zdrowsze produkty”[4]. Troska o te kwestie jest jednak domeną kobiet, a różnica, jeśli chodzi o odsetek deklaracji, oscyluje w granicach 10% (9,4% w kwestii prowadzenia działalności z poszanowaniem ludzi i środowiska, 12,3% decyzji zakupowych oraz 10,6% jeśli chodzi o korelację pomiędzy produkcją z poszanowaniem środowiska a walorami zdrowotnymi produktów)[5]. Warto zwrócić także uwagę, że gdy pytamy o produkcję z poszanowaniem ludzi i środowiska odsetek odpowiedzi „ważne” i „raczej ważne” rośnie wraz z wiekiem respondentów[6].
Skąd jednak mieć pewność, że wkładany do koszyka asortyment powstaje z poszanowaniem ludzi i środowiska?
W drodze ku lepszemu biznesowi
Dowodem na to może być fakt, że ich producent należy do międzynarodowego ruchu Benefit Corporations, czyli posiada certyfikat B Corp, poświadczający, że firma na co dzień utrzymuje wysokie standardy w zakresie działań na rzecz środowiska, społeczności, pracowników, klientów, dostawców i udziałowców przy zachowaniu pełnej transparentności oraz zobowiązaniu do stałego poszerzania i udoskonalania realizowanej strategii ESG (ang. Environmental, Social, Governance). Aby otrzymać certyfikat należy uzyskać minimum 80 punktów w ocenie B Impact Assessment, zaś restrykcyjny proces certyfikacji może trwać od 6 do 10 miesięcy.
Audyt jest bowiem powtarzany co 3 lata, zaś ważnym aspektem dołączenia do ruchu Benefit Corporations jest zobowiązanie do ciągłej realizacji strategii zrównoważonego rozwoju, dynamicznego reagowania na wspomniane wyzwania oraz proaktywnego poszukiwania odpowiadających na nie rozwiązań. Jak podkreśla certyfikująca organizacja non-profit B Lab – przyznawany certyfikat nie powinien być uznawany jako cel sam w sobie, a jako zaproszenie do wyruszenia we wspólną drogę ku lepszemu biznesowi.
[1] Badanie „Zrównoważony rozwój produkcji żywności” zostało przeprowadzone przez Agencję Badawczą SW Research na zlecenie grupy spółek DANONE w terminie 13-16 sierpnia na reprezentatywnej próbie 1005 Polek i Polaków powyżej 18-stego roku życia. Badanie zrealizowano metodą CAWI (wywiady online) za pomocą panelu internetowego SW Panel.
[2] Tamże.
[3] Tamże.
[4] Tamże.
[5] Tamże.
[6] Tamże.
źródło: Danone
oprac.: red.