Polacy preferują polskie i lokalne produkty

Gospodarka

Polacy preferują polskie i lokalne produkty

Aż 52% Polaków chętniej sięgnie po artykuły spożywcze pochodzące od rodzimych producentów. Tak wynika z najnowszego badania „Corona Mood” przeprowadzonego przez GfK. To bardzo dobra wiadomość dla krajowego rynku i lokalnych przedsiębiorców.

Lockdown oraz szereg obostrzeń, które towarzyszyły nam wraz ogłoszeniem stanu pandemii, znacząco zmieniły postawy konsumenckie. W trosce o swoje zdrowie i bezpieczeństwo, na przestrzeni mijającego roku, skróciliśmy czas poświęcany na dokonywanie zakupów do minimum, a jednocześnie wybieraliśmy sklepy znajdujące się najbliżej naszego miejsca zamieszkania. Polacy zaczęli również zwracać większą uwagę na pochodzenie kupowanych artykułów spożywczych – chętniej sięgają po lokalne artykuły od krajowych producentów. Pomimo zniesienia niektórych pandemicznych restrykcji, tendencja ta pozostała z nami na dłużej.

Z danych wynika, że obecnie najczęstszymi kryteriami zakupu produktów jest wzmacnianie krajowej gospodarki oraz wspieranie miejscowych dostawców. Wskazało je kolejno: 38% i 35% konsumentów. Zmiana trendów jest zauważalna zwłaszcza w przypadku popularności lokalnych artykułów – w porównaniu do poprzedniego, majowego badania tę odpowiedź wskazało o 7 punktów procentowych więcej respondentów.

Wyniki badań pokazują, że „wspieranie swoich” jest ważniejsze nawet od sięgania po produkty ulubionych marek czy produkty bezpieczne dla zdrowia. Oba te kryteria wskazało 34% ankietowanych. Nawet niska cena nie stanowi dla Polaków najważniejszego czynnika – najtańsze produkty będzie wybierało 33% nabywców.

Polacy coraz częściej wybierają także ekologiczne artykuły spożywcze. Jak wynika z raportu co piąty konsument deklaruje kupno żywności wyprodukowanej w zgodzie z naturą. To o 5 punktów procentowych więcej niż w poprzednim badaniu

Jest to szczególnie ważne w sytuacji, w której rolnicy dotkliwie odczuli skutki pandemii. Ograniczenia działalności gastronomii, zerwanie łańcuchów dostaw, ale także trudne warunki atmosferyczne spowodowały zauważalny spadek popytu na produkty rolne. Biorąc jednak pod uwagę wzrost znaczenia pochodzenia w bieżących wyborach konsumentów, polscy rolnicy i producenci artykułów spożywczych bio mają szanse na znaczący rozwój biznesu.

źródło: GfK

Przeczytaj także: GfK: Polacy coraz częściej robią “sprytne” zakupy