Od kilku lat nie wzrasta spożycie alkoholu wśród Polaków. Mimo spadku cen w ostatnim roku, wydaliśmy na alkohol więcej pieniędzy. Wynika to z faktu, że Polacy zaczynają lubować się w droższych trunkach.
Cena napojów procentowych spadła w ciągu ostatniego roku o 0,4 proc. Najbardziej potaniały piwa, o 0,8 proc. Spadek cen nie spowodował jednak zmniejszenia wydatków na alkohol. Polacy z większym zainteresowaniem zaczęli patrzeć na alkohole premium. Wzrost sprzedaży jest tu najbardziej widoczny w przypadku whisky. Segment ten notuje z roku na rok duże wzrosty. W ubiegłym roku zakupiono 24 mln litrów whisky, co stanowi wynik o jedną trzecią lepszy niż w 2013 r.
Według szacunkowych danych, w ciągu ostatnich 10 lat możliwości zakupowe Polaków zwiększyły się w przypadku wódki o 20 proc. (za średnią pensję można kupić 165 butelek), wina o 40 proc. (414 butelek), a piwa aż o 53 proc. (1466 butelek).
Dobra kondycja polskiego rynku alkoholowego jest spowodowana nie tylko rosnącymi dochodami społeczeństwa, ale także powszechną dostępnością alkoholu w sklepach. Statystycznie na jeden punkt sprzedaży przypada 277 osób. Władza chce jednak zmniejszyć ich ilość przez nowelizację ustawy o wychowaniu w trzeźwości, w której zwiększone mają być kompetencje samorządów w kwestii przyznawania koncesji na sprzedaż alkoholu na danym terenie.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Foto: Pixabay