Polacy piją coraz więcej luksusowych alkoholi

Aktualności

Polacy piją coraz więcej luksusowych alkoholi

22 października 2018

Rynek alkoholi luksusowych w Polsce jest jednym z szybciej rozwijających się segmentów dóbr luksusowych. Choć łączna konsumpcja alkoholu w Polsce utrzymuje się na zbliżonym poziomie, rosną wydatki. Dynamicznie zwiększa się zwłaszcza sprzedaż whisky – roczne wydatki konsumentów na ten alkohol przekraczają już 2 mld zł. Popularnością cieszą się nie tylko whisky od globalnych, dużych producentów, lecz także te pochodzące z niewielkich destylarni.

– Rynek whisky w Polsce to chyba najbardziej interesujące zjawisko ostatnich 10 lat. W tym czasie z rynku dosyć niszowego, aczkolwiek cieszącego się dużym uznaniem i szacunkiem konsumentów, rynek whisky urósł do wielkości 2 mld zł wydatków. Mamy prawdziwy boom na whisky, a także na inne tzw. szlachetne czy dobre alkohole – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Robert Ogór, prezes zarządu Ambra SA.

Blisko 70% rynku pod względem wartościowym należy do szkockiej whisky, 20% do amerykańskiej, stosunkowo niewiele pije się tej irlandzkiej i kanadyjskiej.

W przeciwieństwie do sektora alkoholi non-premium rynek ekskluzywnych trunków w ostatnich kilku latach nie odnotował spowolnienia, a średni roczny wzrost wynosi kilka procent. Rosnąca sprzedaż alkoholi premium to nie tylko efekt bogacenia się społeczeństwa, lecz także większej świadomości konsumentów.

Z raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych” wynika, że ogólna wartość polskiego rynku luksusowych alkoholi w 2017 r. szacowana była na 856 mln zł, a prognozy wskazują, że do 2021 r. segment ten może zanotować wzrost o 36%, do poziomu blisko 1,2 mld zł.

– Konsumpcja alkoholu nie rośnie w ujęciu ilości wypijanego alkoholu, w krajach rozwiniętych przeżywamy stagnację pod tym względem, tymczasem rosną wydatki na alkohol. To oznacza, że konsumenci inaczej traktują konsumpcję alkoholu. Ona staje się trochę bardziej aspiracyjna. Poszukujemy droższych, bardziej wartościowych produktów, które pasują do naszego nowoczesnego życia i na tym wszystkim korzysta whisky – tłumaczy Robert Ogór.

Według danych Scotch Whisky Association w 2017 r. import szkockiej whisky do Polski w ujęciu ilościowym wyniósł 2,29 mln kartonów (złożonych z 12 butelek po 0,7 l), co oznacza niewielki spadek w skali roku. Jednocześnie rośnie wartość sprowadzonego alkoholu – o 8,6% do blisko 68 mln funtów. Według danych Grupy Ambra, sprzedaż whisky w 2017 r. w Polsce wzrosła o 14%. Dla porównania w tym samym czasie sprzedaż wódki wzrosła zaledwie o 2%, a piwa – spadła o ok. 1%.

Źródło: Newseria Biznes

Foto: Pixabay