W niespełna dwa tygodnie od wprowadzenia podatku cukrowego informacja na ten temat dotarła do 96% Polaków – wynika z raportu agencji badawczo-analitycznej Zymetria. Skala podwyżek napojów od nowego roku bardzo zaskoczyła społeczeństwo.
Agencja badawczo-analityczna Zymetria przygotowała raport „Podatek cukrowy oczami konsumentów”. Firma zebrała opinie Polaków o nowej daninie dwa tygodnie po jej wejściu w życie. Przypomnijmy, że podatek cukrowy obowiązuje od 1 stycznia 2021 roku. Opłata może wynieść maksymalnie 1,20 zł w przeliczeniu na 1 litr napoju. Z opłaty stałej są zwolnione napoje, w których udział soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi przynajmniej 20% oraz napoje izotoniczne.
Okazuje się, że informacja o nowym podatku w dwa tygodnie dotarła do 96% badanych Polaków. Aż 40% osób o nowej daninie dowiedziało się z mediów społecznościowych. Aż dwie trzecie Polaków twierdzi, że wprowadzenie podatku to zła decyzja. Jeszcze w październiku ub.r. myślało tak 59% Polaków.
Na co pójdzie podatek cukrowy?
Prawie połowa (46%) respondentów osób przewiduje, że fundusze z podatków zostaną przeznaczone na łatanie dziury budżetowej, a kolejne 24% jest zdania, że zostaną roztrwonione. Tylko 16% osób jest przekonanych, że pieniądze zostaną przeznaczone na walkę ze skutkami otyłości, a co dziesiąta osoba jest zdania, że dzięki pozyskanym funduszom powstaną programy edukacyjne na temat zdrowego odżywiania się. 59% osób twierdzi, że informacje na temat podatku są raczej lub w pełni wystarczające. – Widać, że Polacy mają niedosyt wiedzy na temat podatku cukrowego – komentuje Barbara Krug, managing partner w Zymetria.
Podwyżki: wyższe niż się spodziewali
Dla 64% osób podwyżki, które zobaczyli w sklepie są zdecydowanie wyższe niż się spodziewali. Mniej niż jedna na dziesięć osób przewidziała skalę wzrostu cen napojów. Zaskakują również podwyżki napojów typu light czy bez kalorii, które również zostały objęte podatkiem. 7 na 10 osób nie zgadza się z tą regulacją i w większości traktują ją jako sposób wyciągania pieniędzy z kieszeni społeczeństwa. Rzadziej natomiast mówią o tym, że tego typu napoje nie przyczyniają się do wzrostu otyłości.
– Badanie ujawnia duży pesymizm Polaków – podsumowuje Barbara Krug. 2/3 osób jest przekonana, że wprowadzenie podatku od cukru zostanie wykorzystane przez producentów i sprzedawców aby podnieść ceny również innych napojów, nie objętych podatkiem. Co trzecia osoba wierzy, że zwiększy się świadomość o szkodliwości spożycia napojów słodzonych, a tylko nieliczni są zdania, że poprawi się zdrowie dorosłych Polaków.
źródło: wirtulanemedia.pl
oprac.: EW