Kawosze w Polsce wypijają średnio 2,4 filiżanki kawy, a aż 87% z nich sięga po nią każdego dnia – wynika z przeprowadzonego na zlecenie Tchibo Warszawa badania agencji Kantar[1]. Czy to przekłada się na znajomość ziaren lub otwartość eksperymentowania w tym zakresie? A może wciąż wolimy tradycyjne metody parzenia?
Od odkrycia pobudzających właściwości ziaren kawowca w XV wieku w Etiopii, poprzez pierwsze kawiarnie w świecie arabskim, aż po dzisiejsze, niekiedy ekspresowe metody parzenia. Historia kawy to fascynująca podróż przez wieki i kontynenty. Jak się okazuje, to również nieodłączny element polskiej codzienności, bowiem 87% polskich kawoszy sięga po ten napój każdego dnia[2]. 31% pije dwie filiżanki dziennie, 30% jedną, a 22% aż trzy[3].
„Mała czarna” rankiem dla wielu stanowi podstawowy punkt rytuału inaugurującego nadchodzące 24 godziny, zaś w drugiej części dnia jest nieodłącznym elementem spotkań towarzyskich czy biznesowych. Nierzadko to też pretekst do chwili wytchnienia, swoistego „me time” – momentu relaksu i oderwania się od codziennych obowiązków. W każdej z tych sytuacji warto zadbać o to, by kawa odpowiadała na potrzeby naszego podniebienia. A jaką kawę najczęściej wybierają Polacy?
Klasyka z nutą innowacji
37% badanych Polaków jest wiernym klasycznej czarnej kawie[4]. Dla większości (54%) tworzy ona duet nierozłączny z mlekiem lub jego roślinną alternatywą. Choć znaczna większość (77%) używa mleka krowiego, już niemal co piąty konsument (19%) kawy decyduje się na jego wegańskie alternatywy[5]. Na liście najpopularniejszych znajdują się napoje owsiane, migdałowe, sojowe oraz kokosowe[6].
– Zmiany w zachowaniu polskiego kawosza dostrzegamy również w naszych coffee barach zlokalizowanych w lokalach Tchibo. Choć klasyka, jak np. cappuccino czy caffè latte, od dawna pozostają najpopularniejszymi zamówieniami, to goście coraz chętniej eksperymentują, są coraz bardziej otwarci np. na kawy sezonowe. Z myślą o nich regularnie wprowadzamy nowości do naszej oferty, jak np. napoje na bazie matchy, czy kawy smakowe – mówi Paulina Iwaszko, PR, CSR and Corporate Communication Manager w Tchibo Warszawa.
Otwartość na nowości jest widoczna również w naszych domach. Chociaż ponad 50% Polaków stosuje tradycyjne metody parzenia, rośnie popularność automatycznych ekspresów[7], a 44% Polaków mieli ziarna przed przygotowaniem kawy (włączając w to mielenie z użyciem ekspresu)[8].
Najważniejsze są ziarna?
Podstawą do przygotowania kawy są ziarna. Większość Polaków preferuje Arabikę, jednak nie brakuje również amatorów Robusty. Ta pierwsza jest łagodna, aromatyczna i delikatnie kwasowa w smaku, ta druga zaś – odkryta zaledwie dwa stulecia temu, ostrzejsza, z nutą goryczy i ziemistym posmakiem. To właśnie ona dostarczy nam większej dawki energii, bo w porównaniu z Arabiką zawiera nawet 2-3 razy więcej kofeiny.
[1] Badanie “Coffee U&A” zostało przeprowadzone w okresie 12.05-8.06.2022 na reprezentatywnej grupie respondentów, deklarujących spożywanie napojów kawowych, w dwóch modułach: moduł I n=3000 respondentów; moduł II n=1800 respondentów. Uczestnicy badania byli w wieku 16-69 lat, pochodzili z Polski. Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariusza online.
[2] Tamże.
[3] Tamże.
[4] Tamże.
[5] Tamże.
[6] Tamże.
[7] Tamże.
[8] Tamże.
źródło: Tchibo
oprac.: red.