W ślad z unijną dyrektywą Single Use Plastic, od 2025 r. sklepy spożywcze i punkty gastronomiczne mają obowiązek pobierania od klientów opłat za pudełka, pokrywki, wieczka czy kubki jednorazowego użytku z plastiku lub zawierające plastik. Polscy konsumenci, którzy od dawna są smart-shopperami znaleźli sposób na obejście nowych przepisów – zabierają na zakupy własne opakowania wielokrotnego użytku. W sklepach Carrefour w całej Polsce można już kupić do nich wszystkie produkty z lad tradycyjnych, od wędlin i serów po owoce morza, a także pieczywo, wyroby cukiernicze, owoce i warzywa, a nawet środki czystości i kosmetyki. Od początku roku Carrefour odnotował skokowy wzrost popularności tej usługi.
Od 1 stycznia 2024 r. przedsiębiorcy mają obowiązek doliczyć do paragonu 20 gr i podatek VAT za każdy jednorazowy kubek zawierający plastik oraz 25 gr i podatek VAT za podobny pojemnik lub pudełko na żywność. Tak zwana “opłata konsumencka” ma nie tylko mieć realny wpływ na ilość zużywanego jednorazowego w Polsce plastiku, ale także zasilić budżet państwa. Wychodząc naprzeciw nowej regulacji prawnej oraz niezadowolonym głosom ze strony klientów, którzy w czasach wysokiej inflacji muszą ponosić dodatkowe koszty, Carrefour Polska wzmacnia komunikację i promocję swojej usługi zakupów do własnych opakowań.
Już 5 lat temu, Carrefour jako pierwsza duża sieć handlowa w Polsce, we wszystkich swoich hiper- i supermarketach umożliwił swoim klientom zakupy produktów z lad tradycyjnych, a także warzyw i owoców, pieczywa i wyrobów cukierniczych, a nawet kosmetyków i chemii domowej bez konieczności korzystania z opakowań plastikowych. Klienci mogą przyjść do sklepu z własnymi woreczkami na owoce i warzywa, słoikami na produkty sypkie, czy pudełkami na ser, mięso, a nawet ciasta. Pracownicy lad tradycyjnych tarują opakowania, do których pakują produkty na wagę oraz naklejają na nie etykietę cenową. W ofercie wszystkich hiper- i supermarketów znajdują się również bawełniane torby, które zachęcają do rezygnacji z popularnych “zrywek” na rzecz bardziej ekologicznych zakupów pieczywa oraz warzyw i owoców do toreb wielokrotnego użytku. Ponadto w wybranych sklepach Carrefour działają również refillomaty pozwalające kupić do własnej butelki lub słoika kosmetyki, detergenty czy środki czystości.
Zakupy do własnych opakowań to jeden z filarów naszego długofalowego programu “Droga do Zero Waste”, którego celem jest redukcja użycia plastiku oraz pobudzenia drugiego obiegu surowców – mówi Sylwester Mroczek, Menedżer Działu Rozwoju Formatów i Konceptów Handlowych w Carrefour Polska. Od początku tego roku widzimy w naszych sklepach skokowy wzrost zainteresowania klientów zakupami do własnych opakowań. W czasach wysokiej inflacji, kiedy Polacy liczą każdą złotówkę, wszystkie dodatkowe opłaty mają wpływ na to co wyląduje w ich koszykach. Zauważyliśmy, że te pobierane w związku z nową ustawą, można w łatwy sposób obejść – robiąc swoje zakupy do własnych opakowań. Dzięki naszej kampanii chcemy pokazać klientom jak oszczędzać, będąc przy tym jednocześnie bardziej ekologicznym i działającym na rzecz naszej planety.
Obok zakupów do własnych opakowań wielorazowych, Carrefour realizuje także szereg innych inicjatyw w ramach strategii opakowaniowej firmy, które nie tylko działają z korzyścią dla środowiska naturalnego, ale także pomagają klientom oszczędzać pieniądze. We wszystkich hiper- i supermarketach Carrefour klienci mogą oddawać szklane butelki zwrotne, bez konieczności okazywania paragonu ich zakupu i odzyskać kaucję w postaci e-bonów, którymi od razu można zapłacić za zakupy. Tylko w 2023 r. Carrefour odebrał w ten sposób od klientów ponad dwa razy więcej butelek, niż ich sprzedał. Od stycznia 2023 w wybranych 10 sklepach tej sieci w województwie śląskim działa również własny testowy system kaucyjny stworzony z organizacją Eko-Punkt, w ramach którego Carrefour płaci klientom 15 gr za każdą zwróconą butelkę plastikową lub puszkę aluminiową po napojach. Zebrane opakowania trafiają do zakładów zajmujących się profesjonalnym recyklingiem oraz po przetworzeniu, wracają w pierwotnej formie na półki sklepowe.
źródło: biuro prasowe Carrefour Polska
oprac. red.