Od początku roku zmianie uległy regulacje dotyczące handlu w niedzielę. Agencja mediowa Havas Media Group w połowie stycznia przeprowadziła badanie dotyczące podejścia Polaków do zmian w otwieraniu sklepów w niedzielę. To pierwsza fala cyklu badań, które agencja planuje realizować raz na kwartał. Badanie zostało przeprowadzone na internetowym panelu badawczym, na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków.
Rok 2019 przyniósł ze sobą kolejne zaostrzenie regulacji dotyczących handlu w niedziele. W tym roku zakupy możemy zrobić już tylko w jedną niedzielę w miesiącu. Okazuje się, że rok zakazu handlu sprawił, że Polacy są dobrze zorientowani, w które niedziele mogą zrobić zakupy. Ponad 60% badanych Polaków poprawnie wskazało, że od stycznia 2019 r. zakaz handlu nie obowiązuje tylko w ostatnią niedzielę miesiąca. Należy jednak zauważyć, że blisko ¼ badanych nie ma tego typu wiedzy – są to osoby, które za każdym razem muszą sprawdzać czy w niedzielę mogą zrobić zakupy.
Mimo sporej wiedzy i pewnego przyzwyczajenia do obowiązującego zakazu handlu, blisko 46% badanych wskazuje, że 2 niedziele nieobjęte zakazem handlu były znacznie lepszym rozwiązaniem (z tym stwierdzeniem szczególnie zgadzają się kobiety (49,8%) oraz mieszkańcy największych miast (52,7%).
Szczególnie dobrze przygotowane do zakazu handlu są kobiety – 61,7% z nich robi zakupy z wyprzedzeniem (w grupie mężczyzn odsetek ten wynosi 48,3%). Z kolei mężczyźni częściej skłonni są poszukać sklepów otwartych w niedzielę (15,8%, kobiety – 8,6%). Sklepów otwartych w niedziele częściej poszukują też najmłodsi konsumenci, w wieku 18 – 24 lata (17,9%).
Prawie 1/3 badanych deklaruje, że odczuwa negatywne skutki obowiązywania zakazu handlu w niedziele. Badani wskazują, że szczególnie uciążliwy jest dla nich brak możliwości zrobienia awaryjnych, drobnych zakupów spożywczych, niezbędnych w momencie niespodziewanej wizyty gości lub gdy zabraknie czegoś do obiadu. Na tego typu niedogodność wskazuje około 20% respondentów. Około 10% badanych wskazuje również, że w związku z godzinami pracy i brakiem czasu na zakupy – zakaz handlu jest uciążliwy sam w sobie. Około 4,5% badanych obawia się negatywnych skutków ekonomicznych (m.in. spowolnienia gospodarczego, zwolnień, wyższych cen w sklepach, itp.).
Foto: Pixabay