Podstawowa wiedza o e-commerce. Zobacz jak założyć sklep internetowy

Aktualności

Podstawowa wiedza o e-commerce. Zobacz jak założyć sklep internetowy

Handel w Internecie nie przestaje się rozwijać. Co więcej: robi to nawet w okresie, w którym kryzys wywołany przez pandemię koronawirusa dotyka niemal wszystkich branż i w wyraźny sposób wpływa na wskaźniki konsumpcji oraz kondycję sklepów stacjonarnych. Branża e-commerce to jednak nie tylko olbrzymie możliwości dla klientów, ale również coraz atrakcyjniejsza perspektywa biznesowa, która przykuwa uwagę kolejnych przedsiębiorców. Jej zalety nie ograniczają się przy tym wyłącznie od dużego zapotrzebowania na rynku. Dzięki łatwo dostępnym narzędziom i wiedzy rozpoczęcie działań w tym segmencie nie musi być także trudne. Warto jednak uporządkować informacje i działać zgodnie z dobrym planem.

Działanie w e-commerce wymaga wiedzy

Pozornie rozpoczęcie przygody z biznesem e-commerce jest proste: wystarczy zainstalować oprogramowanie sklepu internetowego, wprowadzić do niego produkty i rozpocząć sprzedaż. Niestety często okazuje się, że rzeczywistość prezentuje się zupełnie inaczej. Rynek e-commerce daje wprawdzie znakomite perspektywy na rozwój i możliwość odniesienia sukcesu, ale jest również bardzo wymagający. Z drugiej strony sprawdzona wiedza i chęć do nauki mogą pozwolić na zajęcie się wieloma aspektami działalności samodzielnie i ograniczyć związane z nimi wydatki. Przed rozpoczęciem działania warto zapoznać się z przygotowanym przez ALEO.com bezpłatnym e-bookiem „Jak założyć własny sklep internetowy”, w którym eksperci branży e-commerce dzielą się swoją wiedzą i pomagają postawić pierwsze kroki w handlu w Internencie.

Biznes wymaga planowania

Choć e-commerce kojarzy się z innowacjami i ograniczeniem formalności do minimum, należy spojrzeć na niego jak na każdy inny biznes. Ten musi być natomiast w odpowiedni sposób zaplanowany, a brak odpowiedniej strategii może uniemożliwić efektywne konkurowanie z innymi podmiotami. Przed rozpoczęciem działań warto więc uściślić najważniejsze informacje na temat przedsiębiorstwa, w tym przede wszystkim określić, czym konkretnie będzie się zajmować i do jakiej grupy będą adresowane produkty. Znalezienie odpowiedniej niszy pozwoli na osiągnięcie znakomitych efektów. Ważną rolę będzie odgrywać również nazwa sklepu internetowego, a co za tym idzie domena, pod którą będzie dostępny w Internecie.

Oczywiście nie można przy tym zapominać o tym, że własny sklep internetowy to również działalność gospodarcza. W związku z tym nie można zapomnieć o jej rejestracji i spełnieniu obowiązków względem urzędu skarbowego czy ZUS-u. Przedsiębiorca musi również podjąć wiele decyzji dotyczących m.in. opodatkowania czy sposobów rozliczeń, które będą miały kluczowe znaczenie dla biznesu.

Wybór odpowiedniego oprogramowania

Sercem sklepu internetowego jest oczywiście oprogramowanie, które umożliwia jego funkcjonowanie. Na rynku dostępnych jest wiele różnych opcji, w tym również takie, które są udostępniane bezpłatnie. Należą do nich przede wszystkim bardzo popularne WooCommerce oraz PrestaShop. Ich instalacja i konfiguracja nie powinny sprawiać większych problemów nawet mniej doświadczonym użytkownikom. Warto mieć jednak świadomość, że bardziej rozbudowane funkcje, w tym np. wprowadzenie niektórych systemów płatności, mogą wiązać się z dodatkowymi kosztami oraz koniecznością posiadania zdecydowanie większej wiedzy. Nieodzowne może okazać się również zaangażowanie specjalistów zajmujących się technologicznym funkcjonowaniem sklepów internetowych.

Skuteczna promocja to podstawa sukcesu

Osiągnięcie oczekiwanych rezultatów na rynku e-commerce nie będzie możliwe bez postawienia od samego początku na odpowiednią promocję. Ta oczywiście również musi być skupiona przede wszystkim na działaniach w Internecie. Do wyboru pozostaje kilka różnych kanałów i wiele zestawów idealnie dopasowanych narzędzi, dzięki którym działania będą zdecydowanie bardziej efektywne. Należą do nich:

  • SEO: optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych to sposób na pozyskiwanie bardzo cennego ruchu organicznego oraz użytkowników, którzy poszukują konkretnych rozwiązań.
  • SEM: to nieco szersze pojęcie, umożliwiające ponadto tworzenie płatnych reklam w przeglądarkach.
  • Social media: media społecznościowe to podstawa funkcjonowania wielu biznesów. Pozwalają przy tym zarówno na pozyskiwanie nowych klientów, jak i utrzymywanie relacji z dotychczasowymi.
  • Blog: tworzenie własnego bloga to szansa na doskonałą promocję oraz zbudowanie eksperckiej pozycji, która umożliwi również pozyskanie nowych klientów.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

E-book „Jak założyć własny sklep internetowy” pomoże w udzieleniu odpowiedzi na wiele pytań, w tym także te dotyczące kosztów inwestycji. Warto podejść do tej kwestii odpowiedzialnie i właściwie ocenić nakłady, które będą niezbędne do efektywnego prowadzenia biznesu w sieci. Koszty mogą przy tym dotyczyć wielu aspektów funkcjonowania: od kwestii podatkowych i urzędowych przez obsługę techniczną po działania promocyjne, które często prowadzą specjaliści w dziedzinie digital marketingu. Dobrze przygotowana strategia umożliwi osiągnięcie oczekiwanych rezultatów i szybkie zdobycie klientów, co przełoży się na zdecydowanie lepsze efekty pracy.

*artykuł zewnętrzny*