Blisko połowa Polaków dostrzega wzrost cen słodzonych napojów związany z wprowadzeniem podatku cukrowego. Niemal 1/3 z nich nie zauważa zmian powodowanych nową daniną – wynika z analizy Instytutu Badań Spraw Publicznych.
Według danych CMR, ceny napojów gazowanych gwałtownie wzrosły, a ich sprzedaż spadła. Zdaniem agencji, napoje gazowane sprzedawane pod marką własną sieci handlowych zdrożały nawet o 45%.
Instytut Badań Spraw Publicznych sprawdził dla stanpolityki.pl, jak wprowadzenie podatku cukrowego odbiło się na portfelach Polaków. Wzrost cen napojów słodzonych po wprowadzeniu podatku cukrowego dotknął w głównej mierze osoby młode, w szczególnie w przedziale 18-29 lat. Aż 69% ankietowanych w tym wieku odpowiedziało, iż odczuwa podwyżki.
Drugą grupą, której portfele ucierpiały najmocniej, są Polacy w wieku od 30 do 39 lat (54,5%). Wraz z wiekiem ankietowanych spadały odpowiedzi o odczuwaniu wzrostu cen. Trzecie miejsce przypadło grupie 40-49 lat (blisko 48%), a czwarte 50-59 lat (niecałe 41%).
Najmniej na wzroście cen ucierpiały budżety Polaków w wieku od 60 do 69 lat (33%) oraz 70 i więcej lat (niecałe 31%).